Abstract:
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری جهت بهبود آموزش در سازمانها و دانشگاهها به کار گرفته میشود. با توجه به وابستگی آموزش به فناوری اطلاعات، چارچوب آموزش الکترونیک به عنوان یک روش در سطح جهانی مورد استقبال قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی آموزش الکترونیک میباشد. روش پژوهش این تحقیق از منظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از منظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات کمّی است. با مرور ادبیات مرتبط 6 بعد و مجموعاً 56 شاخص جهت پیادهسازی آموزش الکترونیک شناسایی گردید. متعدد بودن شاخصها منجر به استفاده از تکنیک دلفی فازی جهت کاهش تعداد شاخصها با استفاده از نظرات 20 تن از اساتید و خبرگان دانشگاهی گردید. پس از انتخاب شاخصهای با اهمیت بالا با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، وزن و اهمیت ابعاد و شاخصها تعیین گردید؛ که بعد مدیریتی دارای بیشترین اهمیت و بعد سازمانی نیز دارای کمترین اهمیت بود.
Today, information technology is used as a tool to improve education in organizations and universities. Due to the dependence of education on information technology, the e-learning framework has been welcomed as a method worldwide. The purpose of this study is to identify and prioritize the key factors of success in implementing e-learning. The research method of this research is applied research in terms of purpose and quantitative research in terms of data collection. By reviewing the relevant literature, 6 dimensions and a total of 56 indicators were identified for the implementation of e-learning. The multiplicity of indicators led to the use of fuzzy Delphi technique to reduce the number of indicators using the opinions of 20 scholars and academic experts. After selecting the indicators of high importance using the Analytical Hierarchy Process (AHP), the weight and importance of the dimensions and indicators were determined. The managerial dimension was the most important and the organizational dimension was the least important.
Machine summary:
Castro and Zermeno AlAjmi et al.
Ahmad & Shamsudin Chen et al.
با مرور سیستماتیک ادبیات و شناسایی شاخصهای متعدد در حوزه آموزش الکترونیکی، طبقهبندی این شاخصها بر اساس ادبیات موضوعی منجر به انتخاب و تعیین ابعاد مدیریتی، انسانی، فرهنگی، سازمانی، فرایندی، تکنولوژی و مدیریت زیرساخت گردید (سالوم و همکاران، 2019).
ابعاد و شاخصهای کلیدی موفقیت در پیاده سازی آموزش الکترونیک {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} روش پژوهش با توجه به اینکه هدف از انجام این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در آموزش الکترونیکی در است، لذا روش پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی است؛ چرا که نظریه جدیدی توسعه داده نمیشود و از تئوریها و نظریات موجود استفاده گردید تا بتوان به سؤالات پژوهش پاسخ داد.
در پرسشنامه اول شاخصهای عوامل کلیدی موفقیت در آموزش الکترونیکی را بر اساس ادبیات نظری پژوهش در هفت عامل مطرح گردید و در پرسشنامه دوم اولویت بندی این عوامل کلیدی مد نظر قرار گرفت.
نتایج نهایی دلفی فازی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در ادامه با استفاده از نرمافزار Expert choice نسبت به اولویتبندی هفت بعد اصلی اقدام شد و همچنین با مقایسه زوجی شاخصهای هر یک از ابعاد اصلی آموزش الکترونیک اهمیت (وزن نسبی) و اولویت هر یک از آنها نیز محاسبه و تعیین گردید.
وزن نسبی ابعاد و شاخصهای آموزش الکترونیک بر اساس نتایج حاصل شده: بعد مدیریتی با وزن 317/0 رتبه اول را دارد.
Developing an Instrument for Cloud-Based E-Learning Adoption: Higher Education Institutions Perspective.