Abstract:
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، یکی از راههای انکارناپذیر در ارتقای کیفیت آموزش، پرداختن به حوزه برنامهریزی درسی است. امروزه عدم آمادگی دانشآموختگان جهت ورود به حرفه، حکایت از فاصله بین آموزش دانشگاهی و خواستههای حرفه از فارغالتحصیلان دارد. این امر ضرورت ارتقاء سطح کیفی آموزش معماری و تربیت معماران و بالا بردن توان حرفهای افراد همگام با نیازهای واقعی جامعه را مشخص میسازد. این پژوهش با هدف بررسی برنامه درس طرح معماری 5، بر اساس انتظارات حرفه از فارغالتحصیلان به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که چه رابطهای بین انتظارات حرفه از فارغالتحصیلان معماری شهر تبریز در حوزه فضاهای سکونتی و برنامه آموزش طرح معماری 5 در دانشکدههای معماری وجود دارد؟ این پژوهش از نوع کیفی با رهیافت تفسیری و به روش دادهنگر است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته با معمارانِ حرفهای است و دراینراستا ساختار مصاحبهها به روش تحلیل محتوای کیفی و بررسی مقولههای مؤثر از محتوای آنها استخراج میگردد. نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که بعد مهارتی بهعنوان یکی از اجزاء اصلی برنامه درسی بهطور کامل در برنامه درسی نادیده گرفتهشده است و در بعد دانشی و نگرشی در بحث ضوابط و مقررات و حوزههای مخاطب شناسی و جامعهشناسی فاصله فراوانی بین حرفه و برنامه درسی وجود دارد.
According to a number of scholars, addressing curriculum planning is an indispensable method to improve the quality of education. Nowadays, the fact that university graduates lack the required competence to enter the profession points to a huge gap between university education and actual professional requirements in the market. This highlights the need to improve the quality of architectural education, the training of architects, and professional competence according to the needs of society. The main purpose of the Architecture Studio 5 is to train architects to respond to the residential needs of the people and prepare them for the profession (the main purpose of the field of architecture), and there is no consistent training method. This research aims to evaluate the curriculum for Architecture Studio 5 in terms of preparing the students for the required professional competence and tries to answer the following question: “What is the relationship between professional competence in graduates of architecture in the field of housing and the curriculum for Architecture Studio 5 offered at the Faculty of Architecture?” In the first step, this study sets out the theoretical foundations of the research using a qualitative approach and the descriptive-analytical method. Then, it investigates the factors affecting the Architecture Studio 5 curriculum structure by extracting the dimensions and components that form the curriculum. Since the purpose of this study is to identify the factors affecting curriculum structure, the next step involves data collection, library resources and qualitative in-depth semi-structured interviews with professional architects set up by the authors. The factors affecting training and curriculum structure are extracted by analyzing the contents of interviews in a field survey. The statistical population of specialized architects participating in the interview includes CEOs of architectural consulting companies active in the field of housing design and specialists at East Azerbaijan Province’s Construction Engineering Organization selected with purposive, maximum variation sampling. The number of interview participants is determined through theoretical saturation. The results of the present study – concerning the categorization of interview contents, the extraction of sub-categories, and comparing them with the curriculum for Architecture Studio 5 – show that there are differences between curriculum expectations from students and indices of career competence. These differences can be identified in three areas: knowledge, attitude, and skill. The results of the interview point to gaps between curriculum expectations and indices of career competence, which are relatively wider in the knowledge and attitude dimensions compared to the skill dimension such as the fact that the main curriculum component is completely overlooked. Furthermore, there are significant gaps between curriculum expectations and indices of career competence in the knowledge and attitude dimensions in terms of rules and regulations as well as in terms of sociology and audience analysis. In conclusion, despite the importance of technical and structural issues from a labor market perspective, indices of career competence in architectural education are not limited to this subject. Therefore, it is necessary to address broader issues and apply more fundamental changes to the curriculum.
Machine summary:
این مقاله با فرض اینکه محتوای دروس طراحی مسکن )به عنوان یکی از مهم ترین دروس رشته معماری( با انتظارات برنامه رشته معماری از فارغالتحصیلان معماری در جامعه معاصر همخوانی ندارد و بین برنامه آموزشی دانشگاه با انتظارات بازار کار از بعد مهارت فنی و علمی تناسب منطقی برقرار نشده است )انتظاریان و طهماسبی، ۱٣٩۰، ٦۰( و امکان آموزش فارغالتحصیلان معماری بر اساس انتظار بازار کار در درس طرح معماری ٥ وجود ندارد ؛ در این راستا، پاسخ گویی به سؤال چه رابطه ای بین انتظارات ِ حرفه از فارغالتحصیلان معماری در حوزه فضاهای سکونتی شهر تبریز و برنامه آموزش طرح معماری ٥ در دانشکدههای معماری وجود دارد؟ نشان از اهمیت پاسخگویی آموزش دانشگاهی به نیازهای جامعه و تربیت متخصصان توانمند و شایسته جهت اثربخش بودن آنها است .
ساختار مفهومی پژوهش در فرآیند تحقیق پیشینه تحقیق بین مطالعات صورت گرفته در حوزه انطباق برنامه درسی و انتظارات بازار کار از فارغالتحصیلان معماری تاکنون پژوهشی صرف در این زمینه صورت نگرفته است ، درحالیکه حوزه دروس زیستی و مسکن بیشتر از بقیه حوزهها به جنبه کیفی زیست محیطی و ارتباط میان فضایی توجه دارد و بیشترین بازار کار را بعد از فارغالتحصیلی به خود اختصاص داده است و همچنین چندین تحقیق به صورت عام به نیازمندیهای بازار کار و توانمندسازی فارغالتحصیلان معماری توجه نمودهاند.
instructors &her education: a case study on perspective teacher مe in hiمICT usa .