Abstract:
زمینه: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی با میانجی گری سواد اطلاعاتی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه پرداخته تا مشخص نماید که آیا اخلاق حرفه ای رابطه معنی داری با چابکی سازمانی و سواد اطلاعاتی دارد؟
روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل ۶۳۰ نفر کارمندان دانشگاه ارومیه، بودند که تعداد ۲۳۰ نفر آن ها از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های موردنیاز با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای، سواد اطلاعاتی و چابکی سازمانی جمع آوری و با روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر با استفاده از (PLS) برای فرضیه های پژوهشی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که اخلاق حرفه ای توان تبیین تغییرات چابکی سازمانی سواد اطلاعاتی را به میزان ۴۰ و ۸۲درصد را دارد. هم چنین ۵۸درصد از تغییرات چابکی سازمانی را سواد اطلاعاتی تشریح می نماید. اخلاق حرفه ای توان تبیین چابکی سازمانی از طریق نقش میانجی سواد اطلاعاتی به میزان ۴۳ درصد را دارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تایید و این نتیجه حاصل گردید که اخلاق حرفه ای رابطه معنی داری با چابکی سازمانی و سواد اطلاعاتی دارد و سواد اطلاعاتی بین رابطه اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی نقش میانجی را دارد.
Background
The present study aimed to investigate the relationship between professional ethics and organizational agility by mediating information literacy among employees of Urmia University and sought to determine whether professional ethics had a meaningful relationship with organizational agility and information literacy?
Method
This study is applied descriptive-correlation research. The population of this research includes 630 employees of Urmia University, that 230 persons of them were selected through random sampling. The data were gathered by using three standard questionnaires of professional ethics, information literacy and organizational agility. Data were analyzed by factorial analysis and path analysis.
Results
Findings of the research showed that professional ethics can explain organizational agility changes and information literacy by 40% and 82%. and58% of the organizational agility changes describes information literacy. Professional ethics can explain the agility of an organization through the role of mediator of information literacy by 43%.
Conclusions
According to the statistical results, all the assumptions of the research were confirmed and this result was obtained Professional ethics has a significant relationship with organizational agility and information literacy and the information literacy between the relationship between professional ethics and organizational agility has a mediating role.