Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی و مقایسه ادراک دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار از شیوههای فرزندپروری والدین خود با استفاده از مدل طرحواره یانگ بوده است. همچنین طرحوارههای ناسازگاری که در حال حاضر چارچوبهای ذهنی آنها را تشکیل میدهد، مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش همۀ دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستانهای شهرستان بهارستان استان تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 140نفر از دانش آموزان، مرکب از دو گروه مبتلایان به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار است. برای انتخاب نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلیر(1979) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر و همکاران(2000) تعداد 70 دانش آموز مبتلا به اضطراب اجتماعی و 70 دانش آموز دارای سلامت روان انتخاب شدند. در مرحله بعد پرسشنامه فرزندپروری یانگ(1994) و پرسشنامه طرحواره یانگ (1998) به دو گروه داده شد و نتایج بهدست آمده در هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. یافتهها نشان دادند که گروه مبتلا به اضطراب اجتماعی با نسبت بیشتری در مقایسه با گروه بهنجار والدین خود را کنترلگر، طرد کننده، تحقیرکننده، محدودکننده و تنبیهگر معرفی کردند. بنابراین ممکن است تجارب والدینی خاص در رشد اضطراب اجتماعی نقش داشتهباشند. همچنین یافتهها نشان دادند که گروه مبتلا به اضطراب اجتماعی در تمام طرحوارهها بهجز طرحوارههای گرفتار و معیارهای سرسختانه دارای نسبتی بالاتر در مقایسه با گروه بهنجار بودند.
The present study set out to compare perceived parental rearing styles and maladaptive schemas in students with social anxiety and normal students. The statistical population of the study was comprised of all female students studying in senior high schools in Baharestan County (Tehran Province) in 2013-14 academic year. Cluster sampling method was used and 140 students were selected via Social Phobia Inventory (Connor et al., 2000) and General Health Questionnaire (Goldberg & Hillier, 1979). In the next step, a sample of 70 students with social anxiety disorder and a sample of 70 students without social anxiety completed: (a) Young Parenting Inventory (YPI, 1994) a questionnaire measuring perception of parental rearing styles, and (b) Young Schema Questionnaire-Short Form (YSQ-SF, 1998) a questionnaire measuring maladaptive schemas. Results showed that students with social anxiety reported higher levels of emotionally depriving parenting, belittling parenting, controlling parenting, and punitive parenting compared to the normal group. Moreover, the students with social anxiety had higher levels of maladaptive schemas in comparison with the normal group (except for unrelenting standards and enmeshment/undeveloped self). These findings are consistent with the notion that family environment factors such as parental rearing styles and maladaptive schemas may contribute to social anxiety symptoms.
Machine summary:
Pinto-Gouveia, Castilho, Galhardo, Cunha 5.
يافته ها در پاســخ به سؤال اول پژوهش ، نتايج نشــان داده که ميان مبتلايان به اضطراب اجتماعي و گروه بهنجار در سبکهاي ادراک شــده فرزندپروري مادر رهاشدگي ، نقص / شرم ، شکست ، اطاعت و تنبيه در ســطح ٠/٠١ > p و خويشــتنداري / خودانضباطي ناکافي در سطح ٠/٠٥ > p تفاوت معنادار وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ســؤال دوم پژوهش اين بود که آيا ميان ســبک فرزندپروري ادراک شــده پــدر در گروه مبتلايان به اضطراب اجتماعي و گروه بهنجار تفاوت وجود دارد؟ نتايج در جدول ٢ ارائه شده است .
بنابر نتايج به دســت آمده افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي با نسبت بيشتر در مقايسه با گروه بهنجار، مادران خود را از نظر عاطفي بي ثبات ، غيرقابل پيش بيني و اعتمادناپذير معرفي کرده اند که بر اين اساس نمي توانند در مورد دريافت محبت و برقراري ارتباط به آنها اعتماد کامل داشته باشند.
نتايج به دست آمده در اين پژوهش نشــان مي دهد که با توجه به نسبت بالاي افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي در متغير اطاعت در مقايسه با گروه بهنجار، آنها به ميزان بيشتري مادران خود را کنترل گر و محدودکننده معرفي کرده اند.
سؤال دوم اين بود که آيا ميان ادراک از سبک فرزندپروري پدر، در مبتلايان به اضطراب اجتماعي و گروه بهنجار تفاوت وجود دارد؟ بنابر نتايج ، گروه مبتلا به اضطراب اجتماعي با نسبت بيشتري سبک فرزندپروري پدران خود را مبتني بر متغيرهاي محروميت هيجاني ، رهاشدگي ، بي اعتمادي /بدرفتاري ، وابستگي /بي کفايتي ، نقص /شرم ، شکست ، اطاعت ، خويشــتنداري / خودانضباطي ناکافي و تنبيه معرفي کرده اند.