Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، آسیب شناسی دوره یک ساله مهارت آموزی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان و چالش های این دوره اعم از نحوه ی اجرای دوره، دروس دوره، کارآموزی و آزمون اصلح از منظر مهارت آموزان است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدار شناسی انجام گرفته است. بر اساس نمونه گیری هدفمند، 31 مهارت آموز رشته ی دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان-پردیس شهید باهنر اصفهان که در سال 98-1397 مشغول گذراندن دوره ی مهارت آموزی تحت عنوان مهارت آموزان ماده 28 بودند در این پژوهش مشارکت داشتند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از پرسش نامه های باز پاسخ در ابتدای دوره، انتهای نیم سال اول و پایان دوره یک ساله مهارت آموزی استفاده شد و روایی آن ها مورد تایید متخصصین علوم تربیتی قرار گرفت. ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه، مهارت آموزان موافق برگزاری دوره در دو نیم سال تحصیلی نبودند و نقدها و پیشنهاداتی برای اصلاح دروس در نظر گرفته شده برای دوره و همچنین نحوه ی اجرا و ارزشیابی دوره داشتند.
Machine summary:
در آغاز نيم سال اول پرسش نامه اول بين شرکت کنندگان در پژوهش توزيع شد که شامل اطلاعات جنسيت ، مدرک تحصيلي، گرايش تحصيلي، سابقه ي تدريس مهارت آموزان و ١٠ پرسش بازپاسخ شامل سوالاتي مانند توانايي و ياآمادگي براي تدريس بدون گذراندن دوره مهارت آموزي، ضرورت دوره ي مهارت آموزي و پيشنهادات و انتقادات مهارت آموزان درباره اين دوره ، ميزان آشنايي قبلي مهارت آموزان با دروس ارائه شده در يک سال مهارت آموزي مانند روانشناسي تربيتي و کاربرد آن در آموزش رياضيات ، مباني آموزش در رياضيات ، بررسي کتب درسي (١) متوسطه اول ، اخلاق حرفه اي و نقش تربيتي معلم ، پودمان کارآموزي (آموزش پژوهي در عمل )، کليات روشها و فنون تدريس ، بررسي کتب درسي (٢) متوسطه دوم ، سنجش و ارزشيابي در آموزش رياضيات ، طراحي آموزشي دررياضيات ، ضرورت دوره ي کارآموزي در مدارس و همچنين ميزان آشنايي مهارت آموزان با کتاب هاي درسي مدرسه بود.
پرسش ها عبارت بودند از: آيا با گذشت يک نيم سال از دوره مهارت آموزي ، اين دوره را تا کنون براي آمادگي تدريس مفيد مي دانيد؟ درصورت پاسخ منفي، آيا پيشنهادي در راستاي بهبود دوره داريد يا کلا با تشکيل آن مخالف هستيد؟ در اين دوره چقدر با مباني آموزش رياضيات ، با روانشناسي تربيتي و کاربرد آن در آموزش رياضيات ، اخلاق حرفه اي و نقش تربيتي معلم و روشها و فنون تدريس رياضيات مدرسه آشنا شديد؟ آيا دوره کارآموزي در مدرسه تا کنون براي شما مفيد بود؟ ضعف ها و نقاط قوت آن چه بود؟ آيا موافق برگزاري اين دوره هستيد؟ دلايل مخالفت و پيشنهادات شما چيست ؟ 1 .
Physical Education Teachers Perceptions of the Adequacy of University course work in preparation forteaching.
A Study of Learning Environment in the Extended Practicum of a Pre- Service Teacher Education Course at a Catholic University.