Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی استفاده از ابزار آموزش مجازی، وضعیت اسکلتی- عضلانی و ارتباط آن با فعالیت بدنی دانشجویان در طی قرنطینه ناشی از شیوع کرونا بود. پرسشنامههای نوردیک و بک مورد استفاده قرار گرفت. از آزمونهای مک نمار و تیزوجی و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. دانشجویان در دوران کرونا درد در نواحی آرنج، مچ دست، زانو و مچ پا را بیشتر گزارش کردند. میزان استفاده از تلفن همراه و لپ تاپ و استفاده از رسانههای اجتماعی در دوران کرونا و در شرایط قرنطینه افزایش داشت. الگوی زمانی خواب دانشجویان پس از شیوع پاندمی کرونا تغییر داشت. استفاده از ابزاری که منجر به نشستنهای طولانی مدت می-گردد و همچنین تغییر ساعات خواب نشان دهنده تغییر سبک زندگی ناشی از بروز بحرانهایی مثل همهگیری بیماری کرونا است. فعالیت بدنی کم دست کم با اثرات کوتاه مدتی مانند دردهای اسکلتی عضلانی همراه خواهد شد.
The aim of this study was to investigate the use of virtual training tools, musculoskeletal status and its relationship with the physical activity of students during quarantine due to Coronavirus outbreak. The Nordic Musculoskeletal Questionnaire (NMQ) and the Beck Physical Activity Questionnaire (BPAQ) were used in this study with 370 students. McNemar and paired t-test and Spearman correlation test were used. During the corona, students reported more pain in the elbows, wrists, knees and ankles as well as less physical activity. The use of mobile phones and laptops and the use of social media increased during the Corona under quarantine conditions. The time pattern of students' sleep changed after the outbreak of the Corona pandemic. The use of tools leading to prolonged sitting and changes in sleep patterns reflects lifestyle changes due to crises such as the Corona epidemic. Changes in physical activity will at least cause short-term effects such as musculoskeletal pain.
Machine summary:
دکترای رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک ، اراک، ایران تاریخ ارسال 16/04/1400 تاریخ پذیرش 31/06/1400 چکیده هدف از این پژوهش بررسی استفاده از ابزار آموزش مجازی، وضعیت اسکلتی-عضلانی و ارتباط آن با فعالیت بدنی دانشجویان طی دوران قرنطینه در زمان شیوع کرونا بود.
بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی استفاده از ابزار آموزش مجازی، وضعیت اسکلتی-عضلانی و ارتباط آن با فعالیت بدنی دانشجویان طی دوران قرنطینه در زمان شیوع کرونا بود.
ارجاعدهی Research Paper Comparison and Investigation of Relationship Between Lower Extremity Strength and Active Range of Motion of the Ankle with Static and Dynamic Balance in Deaf Athletes and Non-Athletes 1 M.
Received Date: 2021/06/28 Accepted Date: 2021/08/10 Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between lower extremity strength and active range of motion (ROM) of the ankle with static and dynamic balance in deaf athletes and non-athletes and compare them.
The aim of this study was to investigate the relationship between lower extremity strength and active ROM of the ankle with static and dynamic balance in deaf athletes and non-athletes as well as compare them.
Conclusion The results suggested that the lower extremity muscle strength and ankle active ROM were closely related to the static and dynamic balance control in severe to deep congenital deaf subjects.