Abstract:
مقدمه: هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از الگوی CIPP بود.
روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد افراد شرکت کننده شامل 40 دانشجوی رشته بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه شهید صدوقی یزد و 5 مربی بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. دادهها بـا استفاده از پرسشنامه الگـوی CIPP برای دانشجویان و مربیان گردآوری شد. برنامه کارآموزی در چهار حیطه زمینه، درون داد، فرایند و محصول از دیدگاه دانشجویان و مربیان مورد ارزشیابی قرار گرفت. نمرات کسب شده هر حیطه محاسبه شد و برای آنالیز دادهها میانگین و انحراف معیار تعیین گردید. به علاوه برای مقایسه پاسخهای اساتید و دانشجویان از آزمون t-test استفاده شد.
یافتهها: دیدگاه دانشجویان و مربیان در حیطههای ارزشیابی برنامه کارآموزی با استفاده از آزمون t-test نشان داد که در حیطه زمینه بین دانشجویان و مربیان تفاوت معناداری وجود داشت (04/0 = P) ولی در سه حیطه دیگر تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0 > P). در ماتریس همبستگی از دیدگاه دانشجویان بین حیطهها همبستگی متقابل مثبت و معناداری وجود داشت. بین زمینه و درون داد (001/0 > P، 842/0 = r). بین زمینه و فرایند (001/0 > P، 744/0 = r)، بین زمینه و محصول (001/0 > P، 793/0 = r) روابط معناداری مشاهده شد. در ماتریس همبستگی از دیدگاه مربیان بین حیطههای فرایند و محصول (001/0 > P، 981/0 = r) همبستگی متقابل مثبت و معناداری وجود داشت اما بین حیطههای دیگر روابط معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: طراحی و اجرای برنامههای ارزشیابی بر اساس الگوی CIPP میتواند به توسعه دانش مورد نیاز برای برنامه کارآموزی کمک نماید و در دستیابی دانشجویان به توانمندیهای حرفهای نقش موثری را ایفا نماید. لذا این مطالعه برای توسعه دانش در این زمینه پژوهشهایی را پیشنهاد میکند.
Introduction: The purpose of this study was to evaluate the curriculum of externship for public health course in Yazd University of Medical Sciences using the CIPP model (context, input, process and product).
Methods: In this descriptive cross sectional study, Participants included 40 public health students of Shaheed Sadoughi University of Yazd and 5 instructors who entered to the study by census method. Data was collected using CIPP model checklist questionnaire. Externship curriculum of public health course was assessed by students and trainers in four context, input, process and product aspects. Sum of scores in each aspect were calculated; mean and standard deviation were calculated separately. Moreover, T-test was used to compare the answers of students and professors.
Results: Students attitude was significantly different from trainers attitude in context aspect (P-value = 0.04) but the difference was not significant in the other three aspects (P-value
Conclusions: Designing and Conduction assessments based on CIPP model can help science development in externship and effective performance of externship curriculum and help students achieve professional abilities. Consequently, this study suggests performing studies for science development in externship curriculum.