Abstract:
اهداف:
افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده ای است که نه تنها باعث افزایش هزینه بلکه موجب مشکلات روحی- روانی دانشجویان نیز می گردد. هدف از این مطالعه بررسی علل افت تحصیلی و تعیین نقش این عوامل در بین دانشجویان دانشکده های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است.
روشها:
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ از نوع ﻣﻘﻄﻌﻲ - ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ می باشد که بر روی 497 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و آموزشی دانشجویان ورودی پنج نیمسال متوالی از سال 1391 تا 1393 از طریق سیستم آموزش دانشکده های تابعه و پرسشنامه جمع آوری گردید. داده ها با استفاده آزمونهای آماری استاندارد در نرم افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:
بیشترین افت تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کمترین آن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای به دست آمد. اختلاف معنادار بین جنسیت و سن با افت تحصیلی نشان داده شد به طوری که میانگین افت تحصیلی در تمامی سطوح درگروه پسران بیش از دختران بوده است
(P. اثر عواملی مانند فاصله زمانی میان اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه، تاهل و رشته تحصیلی برافت تحصیلی معنادار بوده، درحالیکه ارتباط معنادار بین متغیرهای سطح تحصیلات والدین، امکانات کمک آموزشی، تعداد فرزندان، سابقه بیماریهای خاص، اشتغال و شرایط اقتصادی دانشجو یافت نشد.
نتیجه گیری :
این پژوهش لزوم توجه هر چه بیشتر بر تناسب تعداد دانشجویان پذیرفته شده در هر رشته تحصیلی با نیازهای واقعی جامعه و استفاده موثر از مشاوره های دانشجویی در جهت پیشرفت تحصیلی را متذکر می گردد.
Background and Aims
Academic failure is one of the major problems is that not only increases costs but also cause psychological problems for students.
methods:
This study was a cross-sectional studythat was conducted on 497 students at Mazandaran University of Medical Sciences. Demographic and educational information incoming students five consecutive semesters since 2011 to 2013 through its subsidiary Schools at different levels and questionnaires were collected. Data were analyzed by SPSS (version 18) .
Result:
The most educational failure was obtained on undergraduate students and lowest was in graduate and professional doctorate. There was observed a
significant relation between age and gender of academic failure that the average decline in group of boys over girls. (P There was a significant relation between obtaining a diploma to enter university, marital status and education on academic performance, while the correlation between the educational contents of parents, facilities, training, number of children, history of certain diseases, employment and economic conditions of students was not significant found.
Conclusion
This study focuses on the number of students admitted with the needs of society. Identify factors influencing student academic failure and counseling students were the necessary steps to improve their academicachievement.