Abstract:
زمینه و اهداف: یکی از اصولی که باید در طراحی برنامههای درسی موردتوجه باشد، پی گیری اهداف و محتوای برنامه درسی در سه بعد شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی است. اگر یکی از این ابعاد مورد غفلت قرار گیرد، برنامه درسی تعادل خود را از دست خواهد داد و به یادگیری پایدار منجر نخواهد شد. لذا این مقاله باهدف بررسی برنامه درسی رشته پرستاری در دوره کارشناسی به لحاظ توجه یا عدم توجه به حوزه عاطفی نگاشته شده است.
روش بررسی: روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است که در سال 1393 انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان سال چهارم رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بود. با شیوه نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه با ۱۴ نفر از دانشجویان دادههای این تحقیق به حد اشباع رسید. جهت تحلیل اطلاعات جمعآوریشده از روش دیکلمن استفاده گردید.
یافتهها: پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از گامهای هفتگانه دیکلمن اطلاعات موردبررسی و تحلیل دقیق قرار گرفت. با تحلیل اطلاعات پنج درونمایه اصلی و چند درونمایه فرعی به دست آمد که عبارتاند از، بیعلاقگی دانشجویان به رشته انتخابشده، عدم انگیزه کافی برای یادگیری مطالب جدید، بیتوجهی استادان به علایق و ترجیحات دانشجویان، نگرش منفی نسبت به محتوای برخی دروس و نگرش منفی نسبت به آموزش در موقعیتهای بالینی.
نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق حاکی از این است که طراحان و مجریان برنامه درسی رشته پرستاری نتوانستهاند حوزه عاطفی را در برنامه درسی مورد پوشش قرار دهند و این حوزه کماکان مغفول مانده است.
Background and Aims: One of the principles that should always be considered in designing curriculum, pursuing the goals and content of the curriculum in three dimensions: cognitive, affective and psycho-motor. If one of these dimensions be neglected in the curriculum, the curriculum will lose its balance and will not lead to sustainable learning. Therefore, this study aimed to investigate the attention to the emotional domain in the nursing curriculum.
Methods: This research method is qualitative and phenomenological which was conducted in 2014. The research population included a fourth-year nursing students at the Urmia University of Medical Sciences. 14 students were interviewed using purposive sampling. The recorded interviews were transcribed and were analyzed by Diekelmann approach. To ensure the validity of the findings the validity of respondent and member check were used.
Results: After collecting data using Diekelmann’s seven steps approach, information was analyzed. After analyzing the data, five obtained main themes are: Lack of student’s interest in their field of study, Lack of motivation to learn new things, Lack of sufficient attention to the interests and preferences of students by Professors, Negative attitude towards the content of some courses, Negative attitudes about education in clinical situations.
Conclusions: The findings showed that the nursing curriculum designers and implementers have failed to pay attention to the affective domain in their curriculum and focus more on achieving cognitive and psycho - motor goals.