Abstract:
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر به طراحی الگوی مدیریت دانش با تأکید بر خلاقیت و بهسازی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای مجری آموزش از دور میپردازد.
روش بررسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از نوع کمی-کیفی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور شامل5101 نفر بوده است. روش نمونهگیری در مرحله کیفی به صورت نمونهگیری هدفمند(غیر احتمالی)، شامل 12 نفر از خبرگان حوزه مدیریت و در مرحله کمی شامل نمونهگیری تصادفی شده است و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 357 نفر میباشد. جهت گردآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه غیرساختارمند، نیمهساختارمند و ساختارمند استفاده شده است. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای تحلیل مسیر و بررسی برازش مدل از معادلات ساختاری با کاربرد(نرمافزار AMOS) و برای تجزیه تحلیل دادهها، از نرمافزار Lisrel v8.80 استفاده شده است.
یافتهها: وضعیت موجود مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیئتعلمی دانشگاههای مجری آموزش از دور با توجه به بالا بودن میانگین حاصل از میانگین معیار(عدد50)در تمام مؤلفهها، در سطح مطلوبی قرار دارد و بین مدیریت دانش و خلاقیت و همچنین خلاقیت و بهسازی در جامعه آماری همبستگی معنادار مستقیم و قوی وجود دارد و درمجموع، از 4 شاخص مربوط به برازش مدل، میتوان با تسامح گفت مدل از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است.
نتیجهگیری: نیاز به خلاقیت و بهسازی مداوم فردی، حرفهای و سازمانی اعضای هیأت علمی در دانش، مهارت و نگرشها داریم و اگر این کار به خوبی انجام شود میتوانند به عناصر تغییر بسیار مناسبی در دانشگاهها تبدیل شوند.
Background and Aims: The present study aimed to designing a Knowledge management model with an emphasis on Creativity And faculty members development in universities executing distance Education.
Methods: The research method is combination of quantitative-qualitative type. The study population consists of all faculty members of distance education administration universities around the country that counts to 5101 members. In the qualitative phase sampling, by using purposive sampling method (convenient), consist of 12 experts in the field of management and in quantitative phase, include random sampling. To gather data, researcher used three types of self-made questionnaire (knowledge management and Creativity, improvement of faculty members). Data normality was analyzed using the Kolmogorov-Smirnov test. Using structural equation model, which in fact is a combination of path analysis graph and confirmatory factor analysis, structural equation models were used to analyze the path and model fitness (using AMOS software).
Results: Findings indicate that the current status of knowledge management and faculty member’s development in distance learning administration universities holds a desirable level for its all components with regard to the average result of criteria average (50). Pearson coefficient results show that there is a direct and strong significant correlation between two variables of knowledge management and creativity and also between creativity and improvement in the statistical community; and considering variable arrangement are defined 66 percent for improvement variance and 62 percent for creativity variance. The obtained model also has a good fit.
Conclusions: To keep pace with new developments in the training of faculty members, we need creativity and continuous improvement of personal, professional and organizational in knowledge, skills and attitudes they have and if we do the job well, they can change into very useful elements in universities.