Abstract:
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای دورههای همگانی آموزش آزاد درونخطی (موک) در آموزش عالی انجام پذیرفت.
روش بررسی: این پژوهش از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعهی آماری پژوهش، اساتید رشته تکنولوژی آموزشی و یادگیری الکترونیکی، دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی و فناوری و اطلاعرسانی در آموزش بودند که تعداد 18 نفر از میان آنها بهصورت هدفمند جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند. دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و با کدگذاری باز و محوری عوامل ساختاری تعیین گردیدند. روایی یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار تضمین شد. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته و ماحصل کار کیفی (با پایایی 0/86 = ) وضعیت عوامل موثر بر اجرای دورههای موک ازنظر 192 کاربر این دورهها تعیین شد و با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر و فریدمن تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد 73 گزاره مفهومی اولیه با 16 مقوله فرعی و 5 گزاره مقولهای اصلی تاثیرگذار بر اجرای دورههای موک در قالب عوامل موثر بیواسطه (درونی) و باواسطه (بیرونی) شناسایی و روابط بین آنها در قالب الگوی ساختاری ارائه شد. همچنین نتایج آزمون کای اسکوئر و فریدمن نشان داد که عامل رایانهای و ابزارهای ارتباط و گفتگو، عامل طراحی واسط کاربری، اجرا، ارزیابی و سنجش، عامل محیطی، عامل اطلاعرسانی، پذیرش و مدیریت برنامه و عامل یادگیرنده محوری به ترتیب اولویت بهعنوان عوامل موثر در اجرای دورههای موک شناساییشده است.
نتیجهگیری: عوامل زیادی بر اجرای دورههای موک در آموزش عالی کشور موثر است و اجرای این دورهها نیازمند راهکارهای تخصصی میباشد.
کلمات کلیدی: آموزش عالی، یادگیری الکترونیکی، موک.
Background and Aims: This study aimed to identify factors affecting on the implementation of Massive Open Online Courses (MOOC) in higher education was conducted.
Methods: This study was mixed. The population in the qualitative part were Professors of educational technology and e-learning, doctoral students of educational technology and information in education that 18 people among them purposefully were selected for interviews. Qualitative data were collected using semi-structured interviews and structural factors were determined with open and axial coding. The validity of the findings with comparative methods by members and peer review was guaranteed. In the quantitative section, the factors affecting on implementation of MOOC period were determined from the viewpoint of 192 user, by using the Self-made questionnaire and the outcome of the quality part (with reliability α=0/86), and were analyzed using Chi-square test and Friedman.
Results: The results showed that 73 initial conceptual proposition with 16 sub-categories and 5 main categories Proposition, influencing on the course of MOOC in the form of immediate factors (internal) and intermediate (external) identification and the relationship between them was presented in the form of structural pattern. The results of chi-square and Friedman tests demonstrated that Factor of computers and means of communication and dialogue, managing user interface design, implementation, evaluation and assessment, Surround Factors, notification, acceptance and program management Factors and central learning Factor In order of preference As factors affecting on the implementation MOOC curses Have been identified
Conclusion: Many agents are effective on the using of MOOC curses in the higher education in the country and Implementation of these courses requires the use of specialized solutions.
KeyWords: Higher Education, E-Learning, MOOC.