Abstract:
زمینه و اهداف: دوران جوانی، بهعنوان یکی از مراحل سرنوشت ساز فرا روی افراد، با چالشهای فراوانی بهویژه چالشهای مربوط به زندگی تحصیلی روبهرو است. سرزندگی تحصیلی بهعنوان یک توانمندی، میتواند در انطباق با این چالشها و الزامات تحصیلی، نقش ایفا کند. ازاینرو شناسایی متغیرهای پیشبینی کننده سرزندگی تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی، میتوان به معنای اشاره کرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی بود.
روش بررسی: در این پژوهش از نوع همبستگی، نمونهای مشتمل بر 343 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 96-1395، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردید. آزمودنیها، دو مقیاس سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی را تکمیل کردند. سپس دادهها به کمک نرمافزار 21 Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین سن و سرزندگی تحصیلی، رابطه منفی و معناداری وجود دارد (0/01>p)؛ اما میان سن و ابعاد معنای زندگی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نمایان ساختند که میانگین نمرات سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی دانشجویان رشتههای مختلف، تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. درنهایت یافتههای حاصلشده،حاکی از آن بود که متغیر جستجوی معنا، سرزندگی تحصیلی را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی میکند اما وجود معنا، پیش بینیکننده مثبت و معنادار سرزندگی تحصیلی است.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه معنای زندگی از قدرت پیشبینی کنندگی سرزندگی تحصیلی برخوردار است، ضروری مینماید که برنامههای آموزشی در راستای فراهم آوردن زمینههای پرورش و ارتقای معنای زندگی، جهت بهبود سرزندگی تحصیلی نوجوانان و جوانان گام بردارند.
Background and Aims:Youth, as a one of the decisive steps, is opposed by enormous challenge specially challenges relative to academic life. Academic buoyancy as an ability can play a major role according to these challenges and educational correlatives. So it is important to identify predictive variables of academic buoyancy. The meaning of life is one of major factors affected on academic buoyancy. The aim of this study is to predict the academic buoyancy base on meaning of life.
Methods: In this correlation study, a sample of 343 male and female students of Kerman University of Medical Sciences in the academic year 2016-2017, were selected by using random cluster sampling method. Participants, completed both academic buoyancy and meaning of life scales. Then, the data were analyzed by using the software 21 Spss and Pearson correlation coefficient, ANOVA and stepwise multiple regression.
Results:The results showed that, there is a significant negative correlation between age and academic buoyancy (p
Conclusions: Because of that meaning of life can predict academic buoyancy, it is so important to provide training programs in the fields of education and promote life, according to improve the academic buoyancy of youth and young adults.