Abstract:
مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یک عامل انگیزشی، منجر به افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش استرس میشود. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی میتواند تأثیر بسزایی در موفقیت تحصیلی دانشجویان و پیشرفت نظام آموزشی داشته باشد. لذا هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین مهارتهای تفکر با خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی بود.
روش کار: نوع پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی به تعداد 9742 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، 301 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه مهارت تفکر در قالب 35 سؤال و خودکارآمدی با 20 سؤال بر حسب طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط کارشناسان تأیید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای مهارت تفکر 86/0 و خودکارآمدی 78/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی، رگرسیون و آزمون t) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین مهارتهای تفکر (51/0 ± 28/3) و خودکارآمدی (60/0 ± 17/3) بالاتر از حد متوسط 3 است. بین مهارتهای تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (18/0 = r) رابطه مثبت و معنادار دارد.
نتیجهگیری: طبق یافتهها بین مهارتهای تفکر با خودکارآمدی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و هر چه این مهارتها در دانشجویان افزایش یابد به همان میزان بر خودکارآمدی آنان افزوده میشود. لذا دانشگاهها و مراکز آموزشی میتوانند نقش بسزایی در افزایش مهارتهای تفکر و خودکارآمدی دانشجویان داشته باشند.
Introduction: Self-efficacy as a motivational factor, leading to increased academic performance and reducing stress. Therefore, determining factors influencing self- efficacy could be significantly useful in improving students’ academic achievement and consequently development of educational system. Thus purpose of this research was study of relationship between thinking skills with academic self- efficacy in students at Universities of Kashan and Medical Sciences
Methods: Research type was descriptive correlative. The statistical population consisted of 9742 students' in Universities of Kashan and Medical Sciences that by Cochran Formulate, 301 ones through stratified randomized sampling were chosen as sample. The information gathering tools were thinking skills questionnaire with 35 items in 5 components and self-efficacy questionnaire with 20 items in term of Likert five scale. Questionnaires content validity confirmed by experts. reliability coefficients were obtained equal to 0.86 for thinking skills and 0.78 for self-efficacy. Data analyses done in descriptive (frequency, percentage, mean & standard deviation) and inferential level (Pearson correlation coefficient, regression & t-test) through Spss18 software’s.
Results: finding showed means of thinking skills (3.28 ± 0.51) and self-efficacy (3.17 ± 0.60) are bigger than average (3). Pearson correlation coefficient showed there is positive and significant relation between thinking skills with academic self-efficacy (r = 0.18).
Conclusions: on base finding thinking skills have positive and significant relation with academic self-efficacy among students and whatever these skills in students increase as well as increasing their efficacy. Thus universities and higher education centers could play a key role in enhancing thinking skills and self-efficacy in students.