Abstract:
مقدمه: بمنظور کم کردن فاصله بین دانش تئوری و عملی و حضور فعال دانشجویان در اتاق عمل، کارت ترجیحات جراحی که نیازهای تیم جراحی را پیش بینی میکند طراحی گردید. لذا هدف از این مطالعه بررسی تأثیر کارت ترجیحات جراحی بر عملکرد بالینی دانشجویان اتاق عمل بود.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با شرکت 64 نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 انجام گرفت. دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (32 نفر) و کنترل (32 نفر) قرار گرفتند. گروه کنترل دوره کاراموزی خود را به شیوه معمول سپری نمودند و گروه آزمون بعد از گروه کنترل کاراموزی خود را با استفاده از کارت ترجیحات جراحی طی کردند. ابزار گردآوری دادهها چک لیست محقق ساخته عملکرد بالینی بود. برای تجزبه و تحلیل داده از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و من ویتنی استفاده گردید.
یافتهها: میانگین نمره عملکرد بالینی در گروه کنترل بین قبل و بعد از مداخله اختلاف معنادار نداشت (05/0 P)، اما در گروه آزمون بعد از مداخله به طور معناداری بیشتر از قبل مداخله بود (001/0 > P)؛ همچنین بین مشخصات دموگرافیک با نمره عملکرد بالینی دانشجویان ارتباط معناداری یافت نشد (05/0 P).
نتیجهگیری: کارت ترجیحات جراحی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی، باعث بهبود عملکرد بالینی دانشجویان میگردد. لذا بکارگیری آن به عنوان یک ابزار کمک آموزشی برای آموزش دانشجویان اتاق عمل پیشنهاد میشود.
Introduction: In order to bridge the gap between theoretical and practical knowledge and the active participation of students in the operating room, a surgery preference card (SPC) that can predict the needs of the surgical team was designed. Thus, the purpose of this study was to investigate the impact of SPC on the clinical performance of operating room students.
Methods: This quasi-experimental study was conducted by Participation 64 operating room students. The students were selected through convenience sampling and were divided into two experimental (N=32) and control groups (N=32) randomly. The control group completed their apprenticeship in a common method while the intervention group completed their apprenticeship using the SPC. The data collection tool was a researcher-made performance clinical checklist. The data were analyzed by using the independent T, paired T, Chi-Square and Mann-Whitney tests.
Results: The findings of this study showed that there was no significant difference between the clinical performance mean score of the control group before and after the intervention (P > 0.05). However, the clinical performance mean score of the intervention group increased significantly after intervention as compared with before intervention (P 0.05).
Conclusions: Surgery preference card improves the clinical performance of students. Therefore, it is recommended to be used as a supplementary training tool for teaching the operating room students.