Abstract:
چکیده
مقدمه: ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نقش مهمی در تسهیل یادگیری و بهبود مهارت ذهنی در دانش آموزان دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات بهویژه شبیهسازی آموزشی میتواند مزایایی برای معلمان داشته باشد و یادگیری را بهخصوص در سطوح ابتدایی و دبیرستان تقویت کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان میباشد.
روش کار: این پژوهش کاربردی و با روش شبه آزمایشی طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دوم دبیرستان منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو و یادگیری مادامالعمر وتزل و همکاران میباشد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در متغیر بهزیستی ذهنی با (025/0> P، 02/106 = F) و در متغیر یادگیری مادامالعمر (025/0> P، 59/154 = F) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر دانش آموزان موثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در بهزیستی هیجانی با (016/0> P، 85/8 = F)، بهزیستی روانشناختی با (016/0> P، 79/86 = F) و بهزیستی اجتماعی با (016/0> P، 16/84 = F) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود مولفههای بهزیستی ذهنی دانش آموزان موثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش با (016/0> P، 34/76 = F)، مهارت جستوجو اطلاعات با (016/0> P، 60/36 = F) و توجه به صلاحیت فردی با (016/0> P، 38/52 = F). تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و میتوان گفت شبیهسازی آموزشی در بهبود مولفههای یادگیری مادامالعمر نیز موثر بوده است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان تاثیر دارد و باعث افزایش بهزیستی ذهنی و یادگیری مادامالعمر در دانش آموزان میشود.
Abstract
Introduction: The integration of information and communication technology in education plays an important role in facilitating and enhancing learning. Information and communication technology, especially educational simulation, can provide benefits for teachers and increase learning and enhance learning outcomes especially at elementary and high school levels. The purpose of this study was to investigate the effect of computer-based educational simulation on mental well-being and lifelong learning in students.
Methods: This is an applied research and with quasi-experimental method of pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study are all the students of Second high school in Tehran In the academic year 2016-2017 that 60 of them (30 in the experimental group) and (30 in the control group) were selected as sample by available sampling method. The research tools consisted of Mental Well-Being of Keyes and Magyar-Moe and Life-Long Learning Wetzel and et al of Questionnaire.
Results: The findings of the study showed that after controlling the effects of pre-test, in the mental well-being (P
Conclusions: The results of this study showed that computer-based educational simulation has an impact on mental well-being and lifelong learning in students and increases the mental well-being and lifelong learning of students.