Abstract:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر با هدف مقایسه روش آموزش از طریق شبکه اجتماعی و آموزش حضوری و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان بزرگسال در درس علوم اجتماعی صورت گرفت.
روش کار: در این پژوهش از روش شبهآزمایشی با دو گروه آزمایش استفاده شده است. طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان مدرسه بزرگسال پسرانه غیردولتی خوارزمی شهر خرمدره میباشند که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی، یک کلاس 30 نفره از این مدرسه به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب گردید. برای تعیین میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان از آزمونهای محققساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد نمرات مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس، آزمون واریانس چندمتغیره استفاده گردیده.
یافتهها: یافتهها در خصوص فرضیه اول نشان داد، یادگیری دانشآموزان حاضر در دوره شبکه اجتماعی تلگرام بیشتر از آموزش حضوری بوده است (556/9 = f، 05/0 > P). همچنین فرضیه دوم نشان داد میزان یادداری دانشآموزان حاضر در دوره شبکه اجتماعی تلگرام بیشتر از آموزش حضوری بوده است (056/7 = f، 05/0 > P).
نتیجهگیری: بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی میتواند فرصتی برای بهبود تدریس و یادگیری باشد. با توجه به امکاناتی که شبکههای اجتماعی مجازی در اختیار آموزش قرار دادهاند، معلمان و اساتید میتوانند در زمینه کیفیت تدریس خود و تعمیق یادگیری، یادداری مطالب و افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از این شبکهها بهره گیرند.
Introduction: This study was carried out aimed to comparing the method of teaching through social network and face training and its impact on the level of learning and retention of adult students in the social sciences.
Methods: A Quasi-Experimental method was used with two experimental in this study. The pretest-posttest with control group was used in this study. The population of this study includes all students of kharazmi private adult male school in khoramdar who studied in the academic year 2015-2016. Random sampling method was used in this study and a 30-member class from this school was selected as sample. The researcher-made tests were used to determine the rate of students' learning and retention. The indices of average and standard deviation of scores have been investigated to analyze the findings in the descriptive statistics section. Analysis of covariance (ancova), multivariate analysis of variance test have been used in the inferential statistics.
Results: According to the findings of the first hypothesis, the students' learning who use telegram social network was more than in-person training (f = 9.556, P
Conclusions: Deploying virtual social networks can be an opportunity to improve teaching and learning. Teachers and professors can use these networks to improve the quality of their teaching and deepen their learning, content retention, and increase the student's academic achievement due to the possibilities offered by virtual learning networks.