Abstract:
مقدمه: بیحوصلگی از علل مهم کاهش انگیزه در دانشجویان پزشکی بوده که شناسایی عوامل موثر بر آن امری ضروری است. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی وضعیت بی حوصلگی و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم بود.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه کاربردی-توصیفی بود که بر روی نمونه ای متشکل از 173 دانشجو انجام گرفت پس از اخذ رضایت از دانشجویان و ثبت اطلاعات دموگرافیک، عامل بی حوصلگی از طریق پرسشنامه فارمر و ساندربرگ، که 65 سوالی بوده، در سه حیطه خانه، دانشگاه و اجتماع، سنجیده شد. داده ها با استفاده از آزمونهای T student وتحلیل واریانس یک طرفه ANOVA مورد تجزیه وتحلیل و مقایسه داده ها قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه ما نشان داد که بین وضعیت بی حوصلگی و عامل دانشگاه، عامل خانه و عامل محل زندگی ارتباط معنا داری وجود داشت (05/0 > P). هم چنین در مطالعه ما مشخص شد که بین وضعیت بی حوصلگی و عامل اجتماع، عامل جنسیت، عامل بومی بودن، عامل وضعیت تاهل، عامل شاغل بودن و عامل فعالیت فیزیکی ارتباط معنا داری وجود نداشته است (05/0 P).
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط بی حوصلگی با عامل دانشگاه، عامل خانه و عامل محل زندگی، لازم است برنامه هایی صورت گیرد تا با آموزش و برگزاری کلاسهایی در جهت افزایش الگوهای مثبت در سه متغیر عامل دانشگاه، عامل خانه و عامل محل زندگی، سبب کاهش نمره بی حوصلگی در دانشجویان شد.
Introduction: Boredom is one of the important causes of motivation decrease in medical students. Identifying the effective factors on it, is essential. Therefore, the purpose of this study was to investigate the state of boredom and its related factors among medical students of Islamic Azad University of Qom.
Methods: This study was carried out on 173 students. After obtaining students' satisfaction and recording demographic data, boredom was measured in a questionnaire with 65 questions in three domains: home, university, and community. T student and ANOVA tests were used to compare the data.
Results: The results of our study showed that there is a meaningful relationship between the state of impatience and the university's factor, the factor of the house and the factor of the place of residence. (P 0.05).
Conclusions: Considering the impatience relationship with the university's factor, the factor of the house and the factor of the place of residence, it is necessary to plan programs to educate and hold classes to increase the positive patterns in the three variables of the university's factor, the factor of the house and the factor of place of residence.