Abstract:
مقدمه: کاربرد قابلیتها و ظرفیتهای فناوریهای نوین آموزشی فرصتی برای دستیابی به یادگیری اثربخش و بهینه است. همچنین، بومیسازی، توجه به دانش بومی بهمنظور انباشتن دانش جهانی در برابر نیازها و خواستههای محلی است در این تحقیق با رویکرد بومی و طبق نیاز موجود ابتدا کتاب الکترونیکی مبتنی بر فرامتن طراحی، تولید و سپس میزان تأثیر آن بر سطوح یادگیری و یادداری مشخص گردید.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) است. دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی جامعهی آماری بودند. گروه آزمایش از کتاب الکترونیکی مبتنی بر فرامتن استفاده کرد. ابزار جمعآوری دادهها آزمون معلم ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان مورد تائید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (کوواریانس ورگرسیون) انجام شد.
یافته ها: با قیاس دادههای گروه گواه و آزمایش مشخص شد که روش یادگیری با کتاب الکترونیکی مبتنی بر فرامتن با پی ولیو کمتر از 05/0 موجب افزایش سطوح یادگیری و یادداری دانشجویان گروه آزمایش شد. همچنین تفاوت میانگین نمرات گروههای آزمایش و کنترل در سطح یادآوری معنیدار نبود؛ اما تفاوت میانگین نمرات در سطح فهم با توجه به F بهدستآمده در سطح کمتر از 05/0 معنیدار و تفاوت میانگین نمرات در سطح کاربرد و بالاتر با T بهدستآمده در سطح کمتر از 01/0 معنیدار بود.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان از قابلیتهای فناوریهای نوین در فرایند یاددهی و یادگیری با توجه به استانداردهای موجود در طراحی و تولید رسانه و فرا رسانه استفاده کرد تا موجب افزایش یادگیری شود.
Introduction: Application of ability and capabilities of modern educational technology is an opportunity to achieve effective and optimal learning. Also, localization is the consideration of indigenous knowledge in order to accumulate global knowledge of local needs and desires. In this research, with the native approach and according to the existing need, first In this research, the e-book، design، production and its impact on learning levels and retention were identified.
Methods: The present study was carried out in combination with two qualitative and quantitative methods,the statistical population was undergraduate students at Allameh Tabatabaei University. The experimental group used a hypertext e-book. The data collection tool was a teacher test questionnaire whose validity was confirmed by specialists in the field of educational science. Using descriptive and inferential statistics (covariance and regression).
Results: By comparing the data obtained in the control and test groups, the learning method with a hypertext e-book increased the learning and memory of students in the lessons of research methods in educational sciences in the experimental group (P value
Conclusions: Therefore, it is possible to use the capabilities of the new technologies in the teaching and learning process in accordance with the standards in the design and production of media and the media to enhance learning.