Abstract:
هدف: بی تردید یکی از مهمترین اهداف نظامهای آموزشی، پرورش فراگیرانی باانگیزه، هدفمند، پیشرفت گرا و کارآمد است از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه گری مولفههای ذهن آگاهی در رابطهی بین انواع جهت گیری هدف با هویتهای چهارگانه تحصیلی انجام شد. روش: 216 نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نهبندان به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای؛ انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه هویت تحصیلی (واس و ایساکسون،2008)؛ جهت گیری هدف(میدگلی و همکاران،1998) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران،2010) را تکمیل نمودند. بهمنظور بررسی هدف پژوهش، رابطه متغیرها در قالب یک مدل علی، بررسی و مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مولفه توصیف ذهن آگاهی واسطه بین جهت گیری هدف تسلط و هویت تحصیلی موفق است، مولفه مشاهده میتواند به عنوان واسطه بین جهت گیری هدف عملکردی با هویتهای تحصیلی موفق، دیررس و سردرگم و مولفه هوشیاری واسطهی بین جهت گیری هدف اجتنابی با هویتهای تحصیلی سردرگم و دیررس است. همچنین جهت گیری هدف تسلط یاب بهطور مستقیم بر مولفه توصیف، جهت گیری هدف عملکردی بهصورت مستقیم بر مشاهده و جهت گیری هدف اجتنابی بهصورت مستقیم بر مولفههای غیرواکنشی و هوشیاری ذهن آگاهی تاثیر دارد. در بررسی تاثیر مولفههای ذهن آگاهی بر هویت تحصیلی نیز مشخص شد که توصیف تنها بر هویت تحصیلی موفق و مولفه غیرواکنشی تنها بر هویت تحصیلی زودرس تاثیر داشته است. مولفه مشاهده، هویت تحصیلی موفق؛ زودرس و سردرگم را پیش بینی میکند و مولفه هوشیاری توانایی تبیین هویت تحصیلی دیررس و سردرگم را دارد. نتیجه گیری: توجه به مولفه های ذهن آگاهی و نوع جهت گیری هدف دانش آموزان به منظور تلاش در جهت شکل گیری هویت تحصیلی موفق در آنان ضروری است.
Introduction: The formation of identity is one of the important issues in the field of education, which is subtly related to cognitive and motivational processes; therefore, this study aimed to investigate the mediating role of mindfulness in the relationship between goal orientations with educational identity.
Methods: The research method was descriptive-correlational and its statistical population included all high school students in Nehbandan city in the academic year of 2016-2017, among whom 216 were selected by multi-stage cluster sampling. To collect data, the identity identity questionnaire (Wass and Isaacson, 2008); target orientation (Midgley et al., 1998) and mindfulness (Baer et al., 2010) used. Data analysis was performed using SPSS and Leisrel software.
Results: Based on the structural equation model, relationships between variables have appropriate fit and show results; there is a relationship between goal orientations with educational identity with mindfulness mediation (0.06).
Conclusions: Striving to adopt a goal orientation-orientation, along with effective mindfulness, leads to the formation of a successful academic identity in students, therefore, it is essential to plan, review, and regulate mentality within the curriculum.