Abstract:
مقدمه: این که چه عواملی بر پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانشجویان تاثیر میگذارد، یا سهم و مشارکت هر عامل چه اندازه است، همواره از حیطههای مورد علاقه پژوهشگران بوده است. این پژوهش با هدف بررسی مدل یابی روابط ساختاری - اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت با واسطه گری نقش انگیزش پیشرفت انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به طور خاص مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری 32500 نفر از دانشجویان دانشگاههای شهر بابل بودند که تعداد 508 نفر، 253 دختر و 255 پسر، به عنوان نمونه آماری و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای انگیزش پیشرفت هرمنس، اضطراب امتحان ساراسون و اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم ارزیابی شدند. معدل کل نمرات آنها به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین اضطراب امتحان، اهمال کاری تحصیلی و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و مدل پژوهش با برازش مناسب تایید گردید. همچنین 31/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط انگیزش پیشرفت، اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی مورد تبیین قرار گرفت.
نتیجهگیری: از این رو میتوان نتیجهگیری کرد، با کاهش اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی میتوان انگیزش پیشرفت را در دانشجویان بالا برد و پیشرفت تحصیلی آنها را ارتقاء بخشید.
Introduction: What influences the student's academic achievement and success, or the extent of the contribution and participation of each factor, has always been an area of interest to scholars and educational psychologists. This study investigated Achievement Motivation as a mediator of the relationship between Test Anxiety and Academic Procrastination with Academic Achievement between Test Anxiety and Locus of Control.
Methods: Correlation studies based on structural equation modeling technique, in particular regression equations (combining path analysis and factor analysis second). A total of 508 students (255 boys and 253 girls) were selected by simple random sampling. Herman’s achievement motivation inventory, Test Anxiety Questionnaire and Academic Procrastination Scale (Solomon & Rohblum) were used to collect data. GPA was as academic achievement.
Results: The results showed that the research model was confirmed and in general, 0.31 of academic achievement can be explained by achievement motivation, test anxiety and Academic Procrastination.
Conclusions: So with decrease of Test Anxiety and Academic Procrastination Scale can increase achievement motivation in students and improve academic achievement.