Abstract:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه گرایش به بخشش خود با تعللورزی رفتاری و تصمیمگیری دانشجویان انجام شد..
روشها: نمونه پژوهش شامل 361 دانشجوی پسر در سه گروه فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی از دانشجویان کارشناسی تمامی دانشکدههای دانشگاه تبریز بودند که بوسیله نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و از پرسشنامههای تعللورزی عمومی، تعللورزی تصمیمگیری، مقیاسهای عاطفه مثبت و منفی و پرسشنامه گرایش به بخشش به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. مدل نظری با استفاده نرم افزار AMOS و از روش SEM برای تعیین اثرات مستقیم و غیر مستقیم مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مدل از برازش کلی بر خوردار است. اثر مستقیم گرایش به بخشش خود بر تعللورزی رفتاری و تصمیمگیری معنی دار نبود اما اثر غیر مستقیم گرایش به بخشش خود از طریق عاطفه منفی بر تعللورزی رفتاری و تصمیم گیریی معنی دار بود (P).
نتیجهگیری: با توجه به نقش خودبخششی در کاهش عاطفه منفی و کاهش تعلل ورزی آموزش آن برای دانشجویان پیشنهاد می شود.
Introduction: The current research was conducted to determine the mediating role of negative affection toward self- forgiveness and procrastination in male students of Tabriz University.
Methods: In the same vein, 361 male students were selected by random cluster sampling Method from three groups of technical and engineering, basic science and human science faculties. The general procrastination, decisional procrastination, positive and negative affect, and Heartland forgiveness inventories were used for gathering the data. The theoretical model was tested within a structural equation- modeling framework to identify both direct and indirect effects.
Results: The results indicated overall model fit. Although direct effects of self-forgiveness on decisional and general procrastination behaviors were not significant, but indirect effect of self-forgiveness on the decisional and general procrastination behaviors, it was fully mediated by negative affection.
Conclusions: Due to effect of self-forgiveness on negative affect and academic procrastination, its training is needed for students.