Abstract:
مقدمه: سرمایه فکری یا دارایی فکری یکی از مهمترین منابعی است که امروزه در اختیار شرکتها قرار دارد: قابلیت یادگیری سازمانی، توانایی ایجاد، فراگیری و انتقال دانش است که به عنوان توانایی سازمانها در فرایند یادگیری تعریف میشود.
روشها: تحقیق حاضر به بررسی رابطه سرمایه فکری، یادگیری سازمانی با عملکرد نوآورانه و اثر آن بر عملکرد سازمانی در شرکتهای داروسازی استان تهران پرداخته است. و همچنین یادگیری سازمانی به عنوان متغیر واسطه گری در ارتباط با سرمایه فکری و عملکرد نوآورانه مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق 66 نفر از مدیران و کارشناسان خبره شرکتهای داروسازی استان تهران بهعنوان نمونه انتخاب شدند و دادهها به وسیله پرسشنامه جمعآوری و به کمک نرم افزار Smart PLS3 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که سرمایه فکری بر یادگیری سازمانی موثر بوده و از آن پشتیبانی کرده، همچنین اثر سرمایه فکری بر عملکرد نوآورانه رد شده است. یادگیری سازمانی روی عملکرد نوآورانه موثر بوده و نقش واسطه گری یادگیری سازمانی رد شده است. عملکرد نوآورانه نیز در عملکرد سازمانی موثر بوده است. در نهایت نتایج بیانگر مناسب بودن مدل میباشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهدکه مدیران شرکتهای دارو ساز به صورت روزافزون به وجود سرمایه فکری توجه کنند که نتیجه چنین توجهی باعث میشود تا کارکنان با انگیزه و انسجام بیشتری به جذب و مبادله دانش و اطلاعات بین اعضای سازمانی مشغول شوند و با دید جامعی که نسبت به چالشهای محیطی پیدا میکنند، با توسعه محصولات جدید در جهت سودآوری سازمانی بیش از پیش موثر واقع شوند.
Abstract:
Introduction: Intellectual capital or intellectual property is one of the most important resources available to companies today: organizational learning ability is the ability to create, learn and transfer knowledge, which is defined as the ability of organizations in the learning process.
Methodology: The present study aimed to investigate the relationship between organizational learning, intellectual capital and innovative organizational performance in pharmaceutical companies in Tehran province. In this research, 66 managers and expert experts of pharmaceutical companies in Tehran province were selected as sample and data were collected by questionnaire and analyzed using Smart PLS3 software.
Results: The results showed that intellectual capital has been effective in supporting organizational learning and also the effect of intellectual capital on innovative performance has been rejected. Organizational learning has been effective on innovative performance and the role of organizational learning mediation has been rejected. Innovative performance has also been effective in organizational performance. Finally, the results indicate the suitability of the model.
Conclusion: The results show that there is a significant relationship between organizational learning and innovative performance. This means that by enhancing the organizational learning dimensions, innovation can be enhanced. Based on the findings of the research on the effective role of intellectual capital on organizational learning, it is recommended that a systematic management be developed to pay attention to empowerment and people's positions in companies.