Abstract:
مقدمه: از جمله رسالتهای خطیر آموزش عالی، مسولیتی اجتماعی برای ارتقای شناخت در جامعه است، که شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میباشد. آموزش عالی میبایست با تربیت نیروی متخصص و آمادهسازی آنان برای ورود به دنیای کار، به ارتقای کیفیت نیروی انسانی بپردازد. هدف اصلی در این پژوهش بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیرشغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان بود.
روشکار: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بر روی یک نمونه 30 نفری از دانشجویان دانشگاه اصفهان طراحی و اجرا گردید. شرکت کنندگان در گروه آزمایش طی شش جلسه به صورت گروهی تحت آموزش طراحی مسیرشغلی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رشد مسیرشغلی (CDI-A-SF) و اشتیاقتحصیلی استفاده شد، دادهها به روش تحلیل کواریانس تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، آموزش برنامه طراحی مسیرشغلی در افزایش میزان رشد مسیرشغلی و اشتیاقتحصیلی دانشجویان موثر است.
نتیجهگیری: با آموزش برنامه طرحریزی مسیرشغلی میتوان امیدوار بود که دانشجویان با اشتیاق بیشتری دوران تحصیل را پشت سربگذارند، در عین حال فرایند مسیرشغلی خود را به صورت مطلوبی طی کرده و در این مسیر با آگاهی از ارزشها، علایق و توانمندیهای خویش با جرات و شهامت بیشتری اقدام به تصمیمگیریهای شغلی نمایند
Introduction: Among the major missions of higher education, social responsibility is to promote cognition in society, which includes social, economic and cultural dimensions. Higher education should be provided by specialist training and preparing them to enter the world of work to improve the quality of manpower. The present study was designed to investigate the effect of training career design on career development and students' educational engagement students of Isfahan University.
Methods: This study is a semi-experimental study with designing pre-test and post-test with control group. The study population including students of Isfahan University. Initially the students were invited to participate in the training program with voluntary sampling and then of the volunteers, 30 people were randomly selected and placed in two groups. Participants in the experimental group were trained in a group with training program career design and the control group received no intervention. To collect data career development inventory Australia short form (CDI-A-SF) and educational engagement and being questionnaire were used. Data were analyzed using covariance analysis.
Results: The results show that training career design is effective in increasing students’ career development and students' academic engagement.
Conclusions: So, with the implementation of career design, one can hope that students are more engagement about the course of study, at the same time, the process has progressed well, and on this path with the knowledge of values their interests and abilities will make more courageous decisions.