Abstract:
جهانی شدن، پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطجمعی موجب شده تا بازار رقابتی محلی در حد بازاری جهانی وسعت یابد؛ بازاری که دیگر سازمانها بهتنهایی قادر به بقا در آن نخواهند بود. دراینمیان، کسبوکارها، با تشکیل ائتلاف و توسعة همکاری، منابع خود را به اشتراک گذاشته و حیات خود را تضمین میکنند. از سوی دیگر، باتوجهبه رخدادهای اخیر کشور در حوزة سیاستهای خارجی و بکر بودن بازار گردشگری، بهنظر میرسد صنعت گردشگری را میتوان یکی از مصادیق رشد بهشمارآورد. این امر کسبوکارهای گردشگری را برای استفادة حداکثری از فرصتهای بازار ترغیب میکند و باتوجهبه وضعیت و بضاعت کسبوکارهای گردشگری کشور، اتخاذ راهبرد همکاری محتملتر است. بنابراین نیاز به همکاری در میان کسبوکارهای گردشگری شدت خواهد یافت و گام اول برای تحقق چنین امری اتخاذ ملاحظات صحیح درخصوص شکلگیری چنین ائتلافهایی است. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر ارائة چارچوب برای شکلگیری ائتلاف در کسبوکارهای گردشگری است. بدینمنظور، برای درک عمیق از پدیدة شکلگیری ائتلافها، رویکرد تفسیرگرایانه اتخاذ و از روش فراترکیب، برای تجمیع و بسط آرای پیشین، استفاده شد. روش فراترکیب یکی از روشهای کیفی تحقیق است که در آن محقق با تفسیر نتایج مطالعات پیشین به بسط مدلی جدید، در حوزهای خاص میپردازد؛ بدینترتیب، ضمن تجمیع آرای پیشین، تصویری بدیع از موضوع شکل خواهد گرفت. تحقیق حاضر منتج به تصویری کلی از مهمترین ابعاد و مؤلفههای دخیل در شکلگیری یک ائتلاف گردشگری شد.
Globalization, advances in technology, and mass media have expanded the competitive local market to the level of a global market; A market in which other organizations alone will not be able to survive. Businesses, meanwhile, share resources and secure their lives by forming alliances and developing partnerships. On the other hand, considering the recent developments in the country in the field of foreign policy and the pristine nature of the tourism market, it seems that the tourism industry can be considered as one of the examples of growth. This encourages tourism businesses to make the most of market opportunities, and given the situation and wealth of tourism businesses in the country, it is more likely to adopt a cooperation strategy. Therefore, the need for cooperation among tourism businesses will intensify, and the first step to achieve this is to take the right considerations regarding the formation of such alliances. Therefore, the purpose of this study is to provide a framework for coalition formation in tourism businesses. For this purpose, for a deep understanding of the phenomenon of coalition formation, an interpretive approach was adopted and the meta-combined method was used to consolidate and expand the previous views. The meta-combined method is one of the qualitative research methods in which the researcher develops a new model in a specific field by interpreting the results of previous studies; In this way, while aggregating the previous votes, a new image of the subject will be formed. The present study resulted in an overview of the most important dimensions and components involved in the formation of a tourism coalition.
Machine summary:
دراين ميان انواع متفاوتي از مشارکت تعريف شده است که ميتوان به عمده ترين اشکال آن در ذيل اشاره کرد: 1Fragmented 2Cooperative Strategy 3 جدول ١: انواع مشارکت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : برگرفته از گاسوري، سايمون ، سوتيريادي، ٢٠١٥ آنچه در تحقيق حاضر بررسي ميشود، بحث ائتلاف هاست .
ازسويديگر، تاکنون روش هاي مختلفي براي پياده سازي فراترکيب مطرح شده است که از اين ميان ميتوان به معروف ترين آن ها يعني نوبليت و هاره ١(١٩٨٨)، سندلوسکي و باروسو٢(٢٠٠٣ و ٢٠٠٧) و ميجر و ساوين بادن ٣(٢٠١٠) اشاره کرد.
A review of antecedents of international strategic alliance performance: Synthesized evidence and new directions for core constructs.
Strategic of Cooperation: Managing Alliance, Network and Joint venture, Oxford University Press.
Perceptions of hotel top managers for opportunities and strategic collaboration with a foreign partner in tourism sector: An applied research in Alanya destination, Procedia Social and Behavioral Sciences, 58 - 1218 – 1227.
A 22 year review of strategic alliance research in the leading management journals.
Building cooperative advantage: Managing strategic alliances to promote organizational learning,Journal of The World Business, (32)3,203-223.
The effects of characteristics of partners on strategic alliance performance in the SME dominated travel sector, Tourism Management , 29 , 101– 115.
Strategic Motives for Alliance Formation in the Travel Sector of Tourism.
Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators, Sport Management Review,17,407-418.
A study of various alliances in travel and tourism Developing a strategic partnership model for success.