Abstract:
گردشگری شهری در جامعة شهری نقش بسیار مهمی در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ایفا میکند. نمادها، المانها، علائم ماندگار، ازجمله ساختارهای فضایی هستند، که در قالب بناها و معابر عمومی، جایگاهی خاص در گردشگری و جذب گردشگر دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی ابعاد موثر بر توسعة گردشگری برج آزادی و ایفل از لحاظ ساختاری و کارکردی و نهادی است. روش تحقیق پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است. ابتدا دادههای مربوط به ابعاد ساختاری ـ کارکردی و نهادی برج آزادی و ایفل، ازطریق آمار سازمانی، و سپس دادههای مربوط به عوامل موثر بر توسعة گردشگری برج آزادی، ازطریق توزیع پرسشنامه بین 30 نفر از خبرگان اجرایی و دانشگاهی بهدست آمد. برای تحلیل دادههای پژوهش، از سه روش تحلیل عاملی اکتشافی، T-test و مقایسة تطبیقی آمار کمّی گردشگری برجهای آزادی و ایفل استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی بیانگر اهمیت بعد مدیریتی ـ نهادی بهعنوان یکی از عوامل مهم در توسعة گردشگری برج آزادی است؛ و نتیجة حاصل از آزمون T نشاندهندة این است که تاثیر هر یک از ابعاد و عوامل، بر توسعة گردشگری برج آزادی، متفاوت است و بهترتیب عوامل نهادی ـ مدیریتی، سیاسی، کالبدی، فرهنگی ـ اجتماعی، اقتصادی ازنظر خبرگان صاحب امر بیشترین اهمیت را در توسعة گردشگری برج آزادی دارند. همچنین، نتایج مقایسة تطبیقی آمار کمّی گردشگری برجهای آزادی و ایفل نمایانگر موفقیت برج ایفل در جذب سالانه نزدیک به هفتمیلیون گردشگر و درآمد قابلتوجه آن برای کشور فرانسه است. بازار هدف گردشگران برج آزادی، در قیاس با برج ایفل، تنوعی اندک دارد که نشان از ضعف برنامهریزی و بازاریابی این جاذبه دارد.
Urban tourism in urban society plays a very important role in spatial, cultural, social and economic structures. Symbols, elements, permanent signs are among the spatial structures, which have a special place in tourism and tourist attraction in the form of buildings and public passages. The aim of the present study is a comparative study of the dimensions affecting the development of Azadi Tower and Eiffel tourism in terms of structure, function and institution. The research method is descriptive-analytical and applied in terms of purpose. First, data related to the structural-functional and institutional dimensions of the Freedom Tower and the Eiffel Tower were obtained through organizational statistics, and then data related to the factors affecting the development of the Freedom Tower tourism were obtained through distribution of questionnaires among 30 executive and academic experts. To analyze the research data, three methods of exploratory factor analysis, T-test and comparative comparison of quantitative statistics of Azadi and Eiffel towers were used. The results of factor analysis indicate the importance of the managerial-institutional dimension as one of the important factors in the development of Freedom Tower tourism; And the result of T-test shows that the impact of each of the dimensions and factors on the development of Freedom Tower tourism is different, and respectively the institutional-managerial, political, physical, cultural-social, economic factors are the most important in the opinion of experts. They have the development of tourism Freedom Tower. Also, the results of a comparative comparison of the quantitative tourism statistics of the Freedom and Eiffel Towers show the success of the Eiffel Tower in attracting nearly seven million tourists annually and its significant income for France. The tourist market target of the Freedom Tower, compared to the Eiffel Tower, has little variety, which indicates the lack of planning and marketing of this attraction.
Machine summary:
همچنين ، نتايج مقايسۀ تطبيقي آمار کمّي گردشگري برج هاي آزادي و ايفل نمايانگر موفقيت برج ايفل در جذب سالانه نزديک به هفت ميليون گردشگر و درآمد قابل توجه آن براي کشور فرانسه است .
برخلاف اهميت و توان بالقوة نمادهايي مانند برج ايفل و آزادي، به عنوان جاذبه هايي انسان ساخت ، در افزايش رشد گردشگري، مطالعات و پژوهش هاي انگشت شماري در مورد نقش و نحوة سازماندهي و مديريت بهينۀ اين المان ها در موفقيت آن ها صورت گرفته است .
در اينجا به برخي مطالعات و پژوهش هاي مرتبط با موضوع اشاره ميشود: احمد آيباغي اصفهاني (١٣٩٠) در مقاله اي با عنوان «بررسي نماد شهري تهران (برج آزادي) ازمنظر هويت »، به بررسي نقش نمادها، ازمنظر هويت بخشي به شهر، پرداخته است و در طول کار به اين نکته اشاره دارد که هويت شهري وجه تمايز يک شهر از شهر ديگر بوده و موجب حس تعلق مکاني شهروندان و مشارکت آن ها در توسعۀ شهر ميشود.
؛ در وهلۀ نخست ، عليرغم اهميت برج آزادي، يکي از مهم ترين جاذبه هاي شهر تهران ، تا به حال پژوهشي که به بررسي علل عدم موفقيت آن در جذب گردشگر (به صورت تطبيقي با نمونه اي موفق مانند برج ايفل ) بپردازد، انجام نشده است و همچنين جاي خالي پژوهشي که به صورت جامع هر سه فاکتور کارکردي و نهادي و ساختاري گردشگري برج آزادي را بررسي کند نيز احساس ميشود.