Abstract:
کیفیت ادراک شده از مقصد گردشگری یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر رضایت گردشگر و تصمیمگیری برای انجام سفرهای بعدی است. باید توجه داشت که کیفیت ادراک شده مفهومی چند بعدی است و ابعاد کیفیت ادراک شده ممکن است در موقعیتهای مختلف متفاوت باشد. لذا پژوهش حاضر در صدد شناسایی ابعاد کیفیت ادراک شده از مقاصد گردشگری است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل گردشگران خارجی در آبان ماه سال 1396 است. از این جامعه نمونهای به حجم 300 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای حاوی 38 طراحی شد. به منظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی (نظیر میانگینها و فراوانیها) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن) در نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که کیفیت ادراک شده از مقصد گردشگری از هفت بعد تشکیل شده است که این ابعاد به ترتیب اهمیت عبارتند از کیفیت ادراک شده از جاذبههای گردشگری، کیفیت ادراک شده از روابط انسانی، کیفیت ادراک شده از ارائه خدمات، کیفیت ادراک شده از استانداردهای بهداشتی مقصد، کیفیت ادراک شده از مدیریت مقصد گردشگری، کیفیت ادراک شده از جاذبههای دیداری گردشگری و کیفیت ادراک شده از تسهیلات فیزیکی است.
Perceived quality of tourism destination is one of the most important effective factors on the tourist satisfaction and his/her revisit intention. In addition, perceived quality is a multi-dimensional concept that its dimensions may be different in each situation. This is why the present study aimed to identify the dimensions of perceived quality of tourism destination. The present study is a practical-development study and is a survey from research methodology perspective. The statistical population of this study consists of inbound tourists in November 2017. A total of 300 tourists were selected from this population randomly. In order to collect the research data, a self-administrated questionnaire (including 38 items) was used. The validity and reliability of questionnaire were investigated and confirmed. The research data were analyzed through both descriptive (such means and frequencies) and inferential (such as exploratory factor analysis) statistics in the SPSS. The findings revealed perceived quality of tourism destination brand consists of seven dimensions including perceived quality of tourism attractions, perceived quality of human relations, perceived quality of services, perceived quality of hygiene standards, perceived quality of tourism destination management, perceived quality of visual tourism destinations, and perceived quality physical facilities.
Machine summary:
واژه هاي کليدي: کيفيت ، کيفيت ادراکشده ، مقصد گردشگري، اصفهان مقدمه موون و مينور٢ (١٣٩٦) بيان ميکنند که مفهوم بازاريابي بر اين باور دلالت دارد که صنعت فرايند رضايت مشتري است ، نه فرايند توليد کالا.
هرچند مدل کيفيت خدمات يکي از شناخته شده ترين مدل ها درزمينۀ ارزيابي کيفيت خدمات است ، اما بايد متذکر شد که بحث هاي فراواني دربارة ابعاد اين مدل (لوپز-تورو و همکاران ٣، ٢٠١٠: ٢٧٠) و نامناسب بودن آن (اگوستين و سيخوئا-کينگ ٤، ٢٠٠٤: ٤) براي سنجش کيفيت خدمات در صنعت گردشگري وجود دارد.
خدادحسيني و همکاران (١٣٩٦) پژوهشي با عنوان «بررسي تأثير کيفيت خدمات الکترونيکي بر وفاداري الکترونيکي با تبيين نقش رضايت الکترونيکي، ارزش ادراکشده و تبليغات توصيه اي الکترونيکي؛ مطالعۀ موردي: خرده فروشيهاي الکترونيکي شهر تهران » انجام دادند.
يافته هاي پژوهش آن ها نشان مي دهد شاخص هاي جهاني ارزيابي کيفيت در گردشگري، ابزار مفيدي براي سنجش کيفيت در صنعت گردشگري است که از جملۀ اين شاخص ها مي توان به زيرساخت هاي مراکز اقامتي و کالاها و خدمات ارائه شده در اين مراکز اشاره کرد.
مدل مفهومي کيفيت خدمات (سروکوال ) براي تدوين چارچوب سنجش کيفيت ادراکشده از مقصد گردشگري مدّنظر پژوهش حاضر، در شکل ١ نشان داده شده است .
براي تدوين پرسش نامۀ مذکور، ابتدا پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه و همچنين شناسايي نقاط تماس گردشگر با مقصد گردشگري مرور شد و سپس ٣٨ سؤال براي سنجش کيفيت خدمات ادراک شده تدوين شد.
نتايج تحليل عاملي اکتشافي نشان مي دهد کيفيت ادراکشده از مقصد گردشگري اصفهان از هفت بعد تشکيل شده است .