Abstract:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر سیستم جبران خدمات مبتنی بر عملکرد بر انعطافپذیری منابع انسانی با توجه به نقش تعدیلکنندگی بازاریابی داخلی میباشد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران (عملیاتی، میانی و عالی) هتلهای 5 ستاره تهران که 363 نفر میباشند؛ تشکیل میدهند. نمونهگیری از میان هتلهای اسپیناس، استقلال، پارسیان آزادی، نووتل، هما و لاله و با روش تصادفی خوشهای صورت گرفت. حجم نمونه نیز با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 187 نفر تعیین گردید. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامهها بررسی و مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، برای همه مولفههای پژوهش مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و PLS Smart استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که سیستم جبران خدمات مبتنی بر عملکرد و بازاریابی داخلی بر انعطافپذیری منابع انسانی تاثیر مثبت دارند، ولی نقش تعدیلکنندگی بازاریابی داخلی در این رابطه تائید نشد. بنابر این میتوان نتیجهگیری نمود که هتلها میتوانند با قرار دادن عملکرد مدیران به عنوان مبنای جبران خدمات و بکارگیری بازاریابی داخلی زمینه مناسبی را برای ارتقای انعطافپذیری منابع انسانی فراهم سازد
Compensation is the most important part of the employment relationship and is, of course, one of the heaviest costs of any organization. Human resource managers as well as management theorists have always sought to answer the question of how compensation for services affects people's performance. The purpose of this study is to investigate the relationship of Performance-based compensation system with Human resource flexibility with mediator variable of internal marketing, Descriptive-correlational methodology was used in this research Statistical population of current research includes all the Managers of Five Star Hotels in Tehran, they are The tools of gathering information are contained standard questionnaires and after being certain of the stability of the gathered indexes, the test of the measurement model of the research hypotheses is performed and The hypothesis were analyzed through the technique of Structural Equation Modeling with Smart PLS 3 and SPSS soft wares. The results of the data analysis show that Performance-based compensation system and internal marketing has a positive and significant role in Human resource flexibility. Research findings also not confirm the role of moderating internal marketing in this research.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که نظام جبران خدمات مبتني بر عملکرد و بازاريابي داخلي در انعطاف پذيري منابع انساني تأثير مثبت دارند، اما نقش تعديل کنندگي بازاريابي داخلي در اين رابطه تأييد نشده است .
به گفتۀ يزدان شناس و اديب پور (١٣٩٦)، در محيط کاري بسيار پيچيدة امروز، با توجه به نقش تعيين کنندة رفتار انساني در خدمات هتل داري، موضوعات متعددي درخصوص رفتار و عملکرد سازماني در اين حيطه مطرح ميشود (٢٠١٦ ,Lai and Hitchcock) که تحقق آن مستلزم انعطاف پذيري منابع انساني است (٢٠٠٥ ,.
در اين پژوهش ، تأثير نظام جبران خدمات مبتني بر عملکرد هتل هاي پنج ستارة استان تهران در انعطاف پذيري آنان مطالعه و سنجيده شده و نقش تعديل کنندگي بازاريابي داخلي بر اين رابطه بررسي شده است .
سؤالي که در اين زمينه مطرح مي شود اين است که آيا بازاريابي داخلي تأثير نظام جبران خدمات مبتني بر عملکرد در انعطاف پذيري منابع انساني هتل هاي پنج ستارة استان تهران را تعديل مي کند؟ مباني نظري و پيشينۀ پژوهش نظام جبران خدمات مبتني بر عملکرد نظام جبران خدمت مبتني بر عملکرد مدل پرداختي است که بر پاداش دادن در مقابل عملکرد تأکيد دارد (٢٠١١ ,.
جدول ١: آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به منظور سنجش نظام جبران خدمات مبتني بر عملکرد، انعطاف پذيري منابع انساني و بازاريابي داخلي به ترتيب از پرسش نامه هاي هاروي ـ بيويس (٢٠٠٣)، بلتران مارتين و همکاران (٢٠٠٨) و فورمن و موني (١٩٩٥) استفاده شده است .