Abstract:
صنعت گردشگری امروزه به عنوان یکی از اصلیترین ارکان اقتصادی و خدماتی جهان تبدیل شده است. به نحوی که بسیاری از کارشناسان توسعه از این صنعت به عنوان محور توسعه پایدار یاد میکنند. به دلیل نقش انکارناپذیرگردشگری در روندرشدتوسعه کشور، مدیران صنعت گردشگری همواره با چالش جذب گردشگر و جلب رضایتمندی و وفاداری او مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک و شناسایی تاثیر آن بر وفاداری گردشگران خارجی شهر دامغان بوده است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه گردشگران خارجی میباشد که در بازه زمانی فرودین تا دیماه 1397 از شهر دامغان بازدید کردهاند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای جامعه247 نفری تحقیق معادل 150 بدست آمد. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس میباشد. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه تلفیق شده از مطالعات مرز و همکاران (2018) و باسر و همکاران (2018) در قالب مقیاس لیکرت جمع آوری شده است. در این تحقیق به منظور بررسی اعتبار ابزار پژوهش از روش روایی منطقی از نوع ظاهری و پایایی آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارspssو مدلسازی معادلات ساختاری با رویکر حداقل مربعات جزیی توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد متغیر منابع در اختیار گردشگران و انگیزههای گردشگران بر خلق مشترک ارزش تاثیر مثبت ومعناداری داشتهاند. همچنین خلق مشترک ارزش نیز تاثیر مثبت و معناداری بر وفاداری گردشگران داشته است.
Today's tourism industry has become one of the main economic and service pillars of the world. In a way, many development experts refer to this industry as the axis of sustainable development. Due to the undeniable role of tourism in the development of the country, tourism industry managers are always faced with the challenge of attracting tourists and attracting their satisfaction and loyalty. The aim of this study was to investigate factors affecting the creation of common values and its impact on the loyalty of foreign tourists in the city of Damghan. The research is applied in terms of its purpose and is a descriptive survey. The statistical population of this study includes all foreign tourists who visited Damghan during the period from January to May 2018. The sample size was 150 according to the Cochran formula for an unlimited population. Sampling method in this study is unpredictable sampling. The research data were collected by using a combined questionnaire from Border and Associates (2018)and Bassar et al.(2018)in a Likert scale. In this research, validity and reliability of Cronbach's alpha have been used to validate the research tools. Data analysis was performed using SPSS software and structural equation modeling with partial least squares method using SmartPls software. The findings show that the variable of resources for tourists and the motivations of tourists have a positive and significant effect on the common value creation. Also, the creation of a common value has a positive and significant impact on the loyalty of tourists.
Machine summary:
فصلنامۀ علمي ـ پژوهشي گردشگري و توسعه ، سال هشتم ، شمارة دوم ، تابستان ٩٨ صفحۀ ٤٧-٢٣ بررسي عوامل مؤثر بر خلق ارزش مشترک و تأثير آن بر وفاداري گردشگران مورد مطالعه : گردشگران خارجي شهر دامغان ميثم عاقلي ١، اوژن کريمي ٢، حسن رشيدي 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١٠/٢٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٢/٢٠ چکيده صنعت گردشگري امروزه به يکي از اصلي ترين ارکان اقتصادي و خدماتي جهان تبديل شده است و بسياري از کارشناسان توسعه از اين صنعت با عنوان محور توسعۀ پايدار ياد ميکنند.
هدف از اين پژوهش بررسي عوامل مؤثر بر خلق ارزش مشترک و شناسايي تأثير آن بر وفاداري گردشگران خارجي شهر دامغان است .
با توجه به آنچه در ادبيات نظري بيان شد، خلق مشترک ارزش در وفاداري گردشگران خارجي تأثير مي گذارد؛ بنابراين انتظار مي رود، شناسايي آنچه به مشارکت گردشگران در طراحي و توسعۀ خدمات منجر مي شود زمينه هاي شناخت هرچه بهتر نيازهاي گردشگران را فراهم آورد و با استناد به آن ها بتوان پذيراي تعـداد قابل توجهي گردشگر خارجي بود و درآمدهاي ارزي فراواني براي اين شهر به ارمغان آورد.
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش به بررسي و تحليل عوامل مؤثر بر خلق مشترک ارزش و شناسايي تأثير آن بر وفاداري گردشگران خارجي در بين گردشگران شهر دامغان پرداخته شده است .
همچنين نتايج پژوهش نشان ميدهد که انگيزه هاي مشتريان بر خلق مشترک ارزش در بين گردشگران شهر دامغان تأثيري مثبت و معنادار دارد.
مطابق نتايج پژوهش ، خلق مشترک ارزش بر وفاداري مشتري در بين گردشگران شهر دامغان تأثير مثبت و معناداري دارد.