Abstract:
توسعه گردشگری میتواند منجر به رشد اقتصادی و اشتغالزایی در مقصدها شود. با ورود گردشگران، تقاضای نهایی برای محصولات افزایش یافته و بخشهای گردشگری برای پاسخ به این تقاضا و بخشهای غیرگردشگری برای پاسخ به تقاضای واسطهای تولید خود را افزایش میدهند. بدین ترتیب رشد اقتصادی حاصل شده و تقاضا برای نیروی کار نیز افزایش مییابد. در این پژوهش، با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1390، اثر توسعه گردشگری ورودی بر تولید بخشهای اقتصادی و توان اشتغالزایی آن بررسی شده است. ماتریس حسابداری اجتماعی به گونهای اصلاح شده تا بخش گردشگری را به عنوان یک بخش واحد و منسجم در حساب تولید دربرگیرد. همچنین، با به کارگیری رهیافت تحلیل مسیر ساختاری، مسیرهایی را که این توسعه بر سطح تولید سایر بخشها اثر میگذارد شناسایی شدهاند. یافتهها حاکی از این است که گردشگری ورودی در مقایسه با سایر بخشها بیشترین اثر را بر افزایش تولید دارد. بخشهای صنایع، حمل ونقل و خدمات نیز بیشترین افزایش تولید را در اثر توسعه گردشگری ورودی خواهند داشت. بیشترین اثر مستقیم در بخش حمل ونقل، بیشترین اثر غیرمستقیم از تقاضای واسطهای بخش حمل ونقل از صنایع، و بیشترین اثر القایی از طریق درآمدی است که نیروی کار خانوار متوسط درآمد شهری از حمل ونقل گردشگری کسب کرده و در بخش خدمات خرج میشود. اشتغالزایی بخش گردشگری ورودی نیز، پس از بخشهای کشاورزی، ساختمان و حمل ونقل در رتبه چهارم قرار دارد. بنابراین، توسعه گردشگری ورودی میتواند بر رونق تولید و اشتغال موثر باشد.
Tourism development can bring about economic growth and job creation at destinations. Tourist arrival at a destination increases the final demand for product, therefore tourism and non-tourism economic sectors increase their production in order to meet the final and intermediate demands, respectively. Thus economic growth is brought about and demand for labor increases. Using the social accounting matrix of 2011, this paper studied the impact of inbound tourism development on the output of economic sectors and its job creation potential. The social accounting matrix is modified so as to incorporate tourism as a single comprehensive sector. Moreover, using structural path analysis approach, the paths through which tourism development affects the output level of other sectors are identified. Findings indicate that compared to other sectors, inbound tourism has the greatest effect on the production level. The results show the manufacturing, transportation and services sectors have the most output increase as a result of inbound tourism development. The highest direct impact is experienced in the transportation sector, while the highest indirect impact is imposed via intermediate demand of transportation from manufacturing sector. The highest induced effect is witnessed when the labor income of the middle-income urban households which is earned from tourism transportation is spent on services. Finally, job creation potential of inbound tourism is revealed to be at the fourth place, after agriculture, construction and transportation sectors, respectively. Therefore, developing inbound tourism can enhance production and employment.
Machine summary:
فصلنامۀ علمي ـ پژوهشي گردشگري و توسعه ، سال هشتم ، شمارة چهارم ، زمستان ٩٨ صفحۀ ٥٨-٣٨ تأثيرات توسعۀ گردشگري ورودي در توليد و اشتغال بخش هاي التصادي: رهيافت تحليل مسير ساختاري 4 محمدرضا فرزين ١، نيلوفر عباس پور٢، يکتا اشرفي ٣، حميد ضرغام تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٢/٢٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٤/١٩ چکيده توسعۀ گردشگري به رشد اقتصادي و اشتغال زايي در مقصدها منجر ميشود.
در اين پژوهش ، با استفاده از ماتريس حسابداري اجتماعي سال ١٣٩٠، اثر توسعۀ گردشگري ورودي بر توليد بخش هاي اقتصادي و توان اشتغال زايي آن بررسي شده است .
براي دست يابي به تصويري کامل از مسير تأثيرات توسعۀ گردشگري و افزايش تقاضاي نهايي گردشگران ، بايد تعاملات بخش هاي اين نظام اقتصادي بررسي شود.
بدين منظور، برخلاف پژوهش هاي پيشين ، سعي شده ابتدا ماتريس حسابداري اجتماعي ويژه اي طراحي شود که بخش گردشگري را در کنار ساير بخش هاي اقتصادي در حساب توليد دربر گيرد و سپس نحوة اثرگذاري توسعۀ گردشگري ورودي بر توليد ساير بخش ها را با شناسايي مسيرهاي طيشدة اين اثر در اقتصاد ايران تبيين کند و توان اشتغال زايي بخش گردشگري را نيز بررسي کند.
پس از ايجاد اين ماتريس ، با به کارگيري رهيافت تحليل مسير ساختاري، مسيرهايي شناسايي ميشود که افزايش تقاضاي نهايي براي محصولات گردشگري در اقتصاد طي ميکند تا به واسطۀ تعاملات بين بخشي ساير بخش ها را نيز به فعاليت وادارد و موجب افزايش توليد آن ها شود.
“The economic impact of tourism sector in Central Java province: An analysis of social accounting matri[”.