Abstract:
یادگیری مشارکتی می تواند شـرایط را بـرای آمـوزش بهتــر فــراهم نمایــد. در واقع یادگیری مشارکتی را یـک اعتـدال در بـا هـم کـارکردن ، باهم ساختن ، یادگیری باهم ، تغییر با هـم و توسـعه دادن و کمک به رشد یکدیگر می داند. هدف این مقاله بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی (روش جیگساو) بر نگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی در اقامتگاههای منتخب بخش بسطام بود. بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل، 30 نفر از کارکنان اقامت گاه های بوم گردی منتخب بخش بسطام، شاهرود بهصورت نمونه در دسترس که تابهحال هیچگونه آموزشی ندیده بودند، انتخاب شدند. نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی با الگوی جیگساو در مقایسه با یادگیری سنتی برنگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی کارکنان اقامت گاهای منتخب بخش بسطام اثربخشتر بوده است.انتخاب شدند. نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی با الگوی جیگساو در مقایسه با یادگیری سنتی برنگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی کارکنان اقامت گاهای منتخب بخش بسطام اثربخشتر بوده است.
Participatory learning can create the conditions for better education. In fact, collaborative learning is seen as a balance between working together, working together, learning together, changing with each other, and developing and helping each other grow. The purpose of this article was to investigate the effectiveness of participatory learning (Jigsav method) on environmentally responsible attitudes and behaviors in selected resorts in Bastam. For this purpose, during a quasi-experimental study with pre-test and post-test and control group, 30 selected camping staff of Bastam district, Shahroud were selected as available sample who had never received any training. The results showed that participatory learning with the Jigsav model was more effective than traditional learning of the attitude and responsible environmental behavior of the Bastam district resident staff. For this purpose, during a quasi-experimental study with pre-test and post-test and control group, 30 selected camping staff of Bastam district, Shahroud were selected as available sample who had never received any training. The results showed that participatory learning with the Jigsav model was more effective than traditional learning of the attitude and responsible environmental behavior of the Bastam district resident staff.