Abstract:
این پژوهش به بررسی ارتباط حمایت ادراک شده کارکنان با رفتار شهروندی سازمانی در دوران کرونا میپردازد. ارائه رفتار شهروندی سازمانی در سازمانها یکی از اصلیترین تابع اهداف ادارات و مدیران سازمان هاست. از سوی دیگر بروز بحث کرونا و همچنین چالشهای ناشی از آن در سازمانها باعث شده است تا شاهد بروز نارساییهایی در ارائه خدمات سازمانی باشیم. از جمله تغییر و دگرگونی شکل کار از حضور فیزیکی در ادارات به دور کاری و ارائه خدمات به صورت آنلاین از جمله این دگرگونی هاست. در چنین وضعیتی بسیاری از سازمانها به واسطه مشکلات خود ناچار به تعدیل نیرو کردند و این وضعیت میزان استرس حاکم بر سازمان را بر روی کارمندان دو چندان کرده است. یکی از راهکارهای مواجهه با این مساله را میتوان در حمایت ادراک شده کارکنان مشاهده نمود. این پژوهش میکوشد تا از طریق روش شناسی کمی تحقیق به بررسی ارتباط میان این دو مولفه بپردازد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط حمایت ادراک شده کارکنان با رفتار شهروندی سازمانی در دوران کرونا میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است. از نظر روش پژوهش، از روش پیمایشی استفاده شد. در بخش نظری به منظور جمعآوری اطلاعات مورد نیاز با توجه به موضوع پژوهش از روش کتابخانهای استفاده شد. دادههای میدانی پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه بین کارکنان بیمه مرکزی جمعآوری شد. نتایج نشان داد سازمانی ادراک شده تاثیر مثبت و مستقیمی بر رفتار شهروندی سازمانی در دوران کرونا دارد.
This study examines the relationship between perceived employee support and organizational citizenship behavior during the corona. Providing organizational citizenship behavior in organizations is one of the main functions of the goals of departments and managers of organizations. On the other hand, the emergence of the corona debate as well as the resulting challenges in organizations has led to the emergence of inadequacies in the provision of organizational services. These changes and transformations of the form of work from physical presence in offices to telecommuting and providing services online are among these transformations. In such a situation, many organizations were forced to reshuffle due to their problems, and this situation has doubled the amount of stress that the organization has on employees. One of the solutions to this problem can be seen in the perceived support of employees. This research tries to investigate the relationship between these two components through quantitative research methodology. Therefore, the aim of the present study was to investigate the relationship between perceived employee support and organizational citizenship behavior during the corona. This research is applied in terms of purpose. In terms of research method, survey method was used. In the theoretical part, in order to collect the required information according to the research topic, the library method was used. Field data were collected by distributing a questionnaire among central insurance employees. The results showed that perceived organization has a positive and direct effect on organizational citizenship behavior during the corona.
Machine summary:
نظر به آنچه گفته شد هدف اين پژوهش اين است که به بررسي ارتباط ميان حمايت سازماني ادراک شده و رفتار شهروندي سازماني در دوران کرونا بپردازد.
در چارچوب سيستم عمومي و با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري (SEM)، اين مطالعه 1 Kang and janjg 2 Fostering service-oriented organizational citizenship behavior through reducing role stressors An examination of the role of social capital 3 Lopez et al 3 تجزيه و تحليل مي کند که آيا قلدري در کار رابطه بين عدالت تعامل و OCB را با توجه به نقش واسطه گر تعهد عاطفي تضعيف مي کند.
فرضيه هاي اين پژوهش به صورت زير مي باشد: سازماني ادراک شده تاثير مثبت و مستقيمي بر رفتار شهروندي سازماني در دوران کرونا دارد.
مدل مفهومي اين تحقيق به صورت زير مي باشد: 5 نوع دوستي احترام جوانمردي رفتار شهروندي حمايت ادراک شده سازماني وظيفه شناسي فضيلت اجتماعي جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه کارکنان سازمان بيمه مرکزي مي باشد.
جدول (٧): کيفيت پيش بيني کنندگي (Q٢) (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج فرضيات با توجه به ضريب مسير متغير حمايت سازماني ادراک شده و رفتار شهروندي سازماني در دوران کرونا که به مقدار ٠,٦٢٤ و همچنين آماره t به مقدار ١٦,٩٤٤ است .
دورکاري به عنوان يکي از راه هاي حمايت اجتماعي ادراک شده در سازمان تاثير شگرفي بر ارتقاي رفتار شهروندي سازماني دارد چرا که در اين وضعيت آنچه براي کارمندان سازمان داراي اهميت است درک اين نکته است که ما چه جايگاهي براي مديران و مسئولين سازماني داريم .