Abstract:
ازدواج عملی است که پیوند دو جنس مخالف را براساس روابط پایای جنسی موجب میشود؛ بنابراین رابطه دو فرد از یک جنس خواه به طور موقت و خواه دائم، ازدواج خوانده نمیشود. همچنین در تعریف ازدواج، روابط جسمانی دو انسان از دو جنس مخالف به خودی خود کافی به نظر نمیرسد؛ زیرا ازدواج مستلزم انعقاد قراردادی اجتماعی است که مشرعیت روابط جسمانی را موجب شود؛ به بیان دیگر، در راه تحقق ازدواج، جامعه نیز باید آن را تصویب کند. زدواج اجباری عبارت از مجبورکردن یا تحت فشار و اکراه قرار دادن دختری برای ازدواج است که بدون رضایت واقعی یک یا دو طرف واقع میشود، آورده است: به عبارت دیگر، زن یا مرد جوانی در اثر فشار روحی یا جسمانی مجبور به ازدواج ناخواسته شود، غالب بزه دیدگان ازدواج اجباری زنان و دختران بوده که از بستگان بزه دیدگان هستند. ویژگیهای اصلی ازدواج اجباری، تحمیل وضعیت زناشویی بر یک طرف یا طرفین برخلاف رضایت قلبی آنان است و این رابطه در شرایطی شکل میگیرد که رضایت بر اثر تهدید و اجبار معیوب شده باشد.
Forced marriage means forcing or pressuring someone to marry; In other words, a young man or sult of stress or threats and physical abuse. Forced marriage woman is forced into marriage as a real marriage, in which a girl and a boy are introduced by a friend or family is different from traditionmember, but the marriage takes place with the consent of the couple. Forced marriage is a violation e no place in based violence. Forced marriages hav-of human rights and is an example of gendercivil law, and by law, any contract of forced marriage by a family is void and unrecognized. Contrary to the International Convention on the Rights of the Child, which does not allow marriage under the for boys, but the law allows a 15for girls and 13marriage is , under Iranian law the age of 18age of girl's father or paternal grandfather to It is in the best interest of the child to marry before the age of st jurists consider provided that it is not against the law. From the jurisprudence point of view, mo, 13forced marriage to be detrimental to the personal intention and will of individuals in marriage and .consider it invali.
Machine summary:
بدون تردید اگر در قراردادی یکی از دو طرف قصدی برای انعقاد نداشته باشند، آن قرارداد باطل است و یکی از قراردادها و عقود مسلم در فقه امامیه و قانون مدنی عقد نکاح است ؛ هم زن و هم مرد باید از روی قصد و اراده آزاد مبادرت به نکاح کنند و هرگونه نکاحی اگر بر روی جبر و اجبار تحقق پیدا کند، هیچ اثر حقوقی بر آن بار نمیشود.
مقالات متعددی نیز میتوان ذکر نمود که از ابعاد مختلف حقوقی و کیفری به موضوع عقد نکاح اجباری و آثار آن توجه نموده اند از جمله ؛ محمد باقر مقدسی و زهرا عامری (١٣٩٦) «ازدواج اجباری؛ از ممنوعیت تا جرم انگاری»؛ طیبه شاهرخی و فرهاد میرزایی (١٣٩٧) «جایگاه حمایت از زنان بزه دیده در جرایم علیه کرامت انسانی در فرآیند عدالت کیفری»؛ رضا اسلامی و سیده سارا میریان (١٣٩٤) «بردگی جنسی کودکان و سازوکارهای مقابله با آن در نظام بین المللی حقوق بشر و حقوق ایران »؛ آرزو کرباسی (١٣٩٦) «بررسی مفهوم و اشکال خشونت جنسی علیه زنان در مخاصمات مسلحانه »؛ محمد مهدی مقدادی و مریم جوادپور (١٣٩٦) «تأثیر ازدواج زودهنگام بر سلامت جنسی کودکان و سازوکارهای مقابله با آن »؛ فاطمه امیری (١٣٨٩) «توسعه حقوق بین المللی کیفری بر پایه جرم انگاری ازدواج اجباری به عنوان جنایت علیه بشریت توسط دادگاه ویژه سیرالئون ».
قوانین موجود در کشور ایران نیز با توجه به انبعاث آن ها از قواعد و اصول فقه امامیه ، ازدواجی را که شرط رضا در طرفین وجود نداشته باشد را غیر قانونی و باطل میدانند و چنانچه برای دادگاه احراز گردد که چنین ازدواجی رخ داده است حکم به ابطال عقد نکاح خواهد کرد.