Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر خلاقانه در تدوین شبکه های یادگیری دانشجویی در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران میپردازد.روش: برای انجام پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته استفاده گردید. جامعه پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریتآموزشی و یادگیری است که در زمینه یادگیری مجازی تجربه و حضور دارند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند با 15 نفر از صاحبنظران مصاحبه شد. جامعه آماری در مرحله کمی کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی 251 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه بدون ساختار بود. بهمنظور گردآوری دادههای کمی نیز از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که گویههای آن برگرفته از نتایج تحلیل دادههای کیفی در مرحله اول بود. در پژوهش حاضر از روش سهبعدی نگری برای اعتباربخشی به دادهها استفادهشده است. همچنین در بخش کیفی از روش بازخورد مشارکتکننده نیز استفاده شد. در بخش کمی نیز ابتدا از روایی صوری برای سنجش روایی پرسشنامه و سپس از ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه استفاده شد که 89% بود. بهمنظور تحلیل یافتههای بهدستآمده از مصاحبه کیفی، از روش تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز ، استفاده شد. برای تحلیل دادههای کمی نیز از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون t تک نمونهای استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر مؤثر بر ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی عبارتند از: 1- انگیزههای دانشجویان 2- برنامهریزی شبکههای یادگیری 3- شبکهسازی و پشتیبانی 4- امکانات و تدارکات و 5-. مدیریت دانش. توجه به این عوامل میتواند در راستای ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی و بهبود یادگیری شبکهای دانشجویان بسیار موثر و سودمند باشد.
purpose: The present study identifies the effective factors in developing student learning networks in Islamic Azad universities in Tehran. Method: A mixed research approach was used to conduct the research. The research community in the qualitative section includes all experts, professors and senior managers in the field of management, education and learning who have experience and presence in the field of virtual learning. Using targeted sampling, 15 experts were interviewed. The statistical population in the quantitative stage was all graduate students of Islamic Azad universities in Tehran in the academic year 1398-1399 that 251 people were selected as a sample by random sampling method. The research tool in the qualitative section was unstructured interviews. In order to collect quantitative data, a researcher-made questionnaire was used, the items of which were taken from the results of qualitative data analysis in the first stage. In the present study, a three-dimensional method has been used to validate the data. In the qualitative part, the participatory feedback method was used. In the quantitative part, first face validity was used to assess the validity of the questionnaire and then Cronbach's alpha coefficient was used for the reliability of the questionnaire which was 89%. In order to analyze the findings of qualitative interviews, the method of inductive content analysis based on open coding was used. Exploratory factor analysis and one-sample t-test were used for quantitative data analysis.Findings: The results showed that the effective factors affecting the creation of student learning networks are: 1- Students' motivations 2- Learning networks planning 3- Networking and support 4- Facilities and supplies and 5-. knowledge management. Paying attention to these factors can be very effective and useful in creating student learning networks in graduate education and improving student learning networks.
Machine summary:
بـا این وجـود، دانشگاه های آموزش عالی هنوز متکی به پلت فرم های سنتی نظیر سیستم های مدیریت یادگیری و دوره هسـتند کـه توانمندی آموزشی رسانه های اجتماعی را نمیتوانند نمایان کنند، برای مثال به دانش آمـوزان و دانشجویان اجازه دهند که فضای یادگیری را مدیریت و حفظ کنند و فعالیت هـای یـادگیری خود را تسهیل کنند و با همتایان خود از طریـق شبکه های اجتماعی در ارتبـاط باشـند (درتـاج و همکاران ، ١٣٩٥).
شـبکه هـای دیجیتـال مبـین وسـیله ای اسـت کـه بـا اسـتفاده از تکنولـوژی اطلاعات و رسانه های اینترنتی و ارتباطی، فرصت و شـرایط مناسـبی بـرای افـزایش همکـاری گروهی، جمعی و تعامل در آموزش و یادگیری برای فراگیران ایجاد مـینمایـد.
Blanchard and Frasson ن روش پژوهش این پژوهش از لحاظ رویکرد پژوهشـی، آمیختـه از نـوع اکتشـافی اسـت کـه در آن از روش کیفی با مصاحبه اکتشافی جهت استخراج مؤلفه ها و همچنین سنجه های مؤثر بر ایجاد شـبکه - هـای یـادگیری دانشـجویی اسـتفاده شـد و از روش کمـی بـرای تأییـد و تصـدیق یافتـه هـای به دست آمده از مرحله کیفی استفاده شد.
Networked learning in higher education: Students’ expectations and experiences.
International Journal of Educational Management, Vol. 28 No. 3.
(2003) Networking for Educational Innovation: A Comparative Analysis, In Networks of Innovation: Towards New Models for Managing Schools and Systems.
) Networks of Innovation: Towards New Models for Managing Schools and Systems (pp.
Social learning strategies in networked groups.