Abstract:
زمینه: همه کشورها از تبعات کرونا ضرر های جبران ناپذیری را متحمل شده اند و از طرفی جبران خسارت زمان زیادی را می طلبد، لذا استفاده از مدل های نوین خرید اینترنتی به منظور حفظ سلامت مشتریان می تواند بسیار کارساز باشد.هدف: این پژوهش با هدف واکاوی عوامل موثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی با رویکرد سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا با بکارگیری تکنیک فراترکیب و روش بهترین- بدترین انجام شد.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای توسعهای است. جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 126 مقاله مستند بود که در نهایت به 33 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب شد و در بخش کمی نیز 5 فروشگاه اینترنتی منتخب که با روش نمونه گیری در دسترس10 نفر به عنوان خبره انتخاب شدند. داده ها با استفاده از هفت گام باروسو و ساندلوسکی در فراترکیب و روش بهترین- بدترین در بخش کمی با استفاده نرم افزارهای مکس کیودا، اس پی اس اس و لینگو تحلیل شد.یافتهها: عوامل موثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی در 5 مقوله (ویژگی های وب سایت، ویژگی های مشتریان، عوامل محیطی، ادراکات مشتریان، مزیت های خرید اینترنتی) و در16 کد محوری و 81 کد باز معرفی شدند و اولویت بندی آن ها به ترتیب (ویژگی های وب سایت 0.427، ویژگی های مشتریان 0.321، عوامل محیطی 0.129، مزیت های خرید اینترنتی 0.08و ادراکات مشتریان 0.042) ارائه شد.نتیجهگیری: مدیران کسب و کارها با به کارگیری عوامل موثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی با اولویت سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا به عنوان یک اقدام مهم می توانند بر نگرش و ذهنیت مشتریان تاثیر گذاشته و به منظور اقدامی پیشگیرانه، سلامتی آن ها را تضمین نمایند.
Introduction: All countries have suffered irreparable damages from the consequences of Corona virus, and on the other hand, compensation requires a lot of time, so using new online shopping models to maintain the health of customers can be very effective. Purpose: The aim of this study was to investigate the factors affecting the innovation of online sales websites with the approach of customer-health during the Corona period using the Meta synthesis technique.Methods: The present study is a type of developmental research in terms of the purpose. In the qualitative section, the statistical society included 126 documentary articles, which were finally selected into 33 articles related to the subject, and in the quantitative section, 5 online stores were selected as experts by using convenience sampling method. Qualitative data were analyzed using the seven-step method of Barros & Sandelowski in Meta synthesis technique and in the quantitative part data were analyzed by the best-worst method (BWM) using MAXQDA, SPSS and LINGO software.Results: Factors affecting the innovation of online sales websites were introduced in 5 categories (website features, customer features, environmental factors, customer perceptions, online shopping advantages), 16 axial codes and 81 open codes and their prioritization were presented (Website features 0.427, customer features 0.321, environmental factors 0.129, online shopping advantages 0.08 and customer perceptions 0.042). Conclusion: Business managers can influence customer's attitude and mentality and ensure their health in order to take preventive action by using the factors affecting the innovation of online sales websites with the priority of customers' health in the CORONA PERIOD as an important action.
Machine summary:
مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٣٩٩/١٢/٠٣ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٨/١٠ واکاوی عوامل مؤثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی با رویکرد سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا با تکنیک کیفی و کمی مجتبی نصیری ١، حسین وظیفه دوست ٢*، محمد علی نسیمی ٣، حسین دیده خانی ٤ چکیده زمینه : همه کشورها از تبعات کرونا ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شده اند و از طرفی جبران خسارت زمان زیادی را میطلبد، لذا استفاده از مدل های نوین خرید اینترنتی به منظور حفظ سلامت مشتریان میتواند بسیار کارساز باشد.
لذا برای دستیابی به هدف پژوهش که واکاوی عوامل مؤثر بر نوآوری وب سایت های فروش اینترنتی با رویکرد سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا است از روش فرا ترکیب ١ و جهت اولویت بندی این عوامل از روش بهترین - بدترین ٢ در پژوهش حاضر استفاده شده است .