Abstract:
تحقیق حاضر، با هدف بررسی تصویرسازی پتلپ بر انتقال دوطرفۀ مهارت هندبال انجام گرفت. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه تهران بود که 24 نفر از آنها داوطلبانه در این تحقیق مشارکت داشتند. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون بهطور تصادفی به دو گروه تصویرسازی با دست برتر و غیربرتر تقسیم شدند. سپس مداخلة تصویرسازی پتلپ با دست برتر و غیربرتر به مدت 12 جلسه اعمال شد. پس از آخرین جلسه، پسآزمون مشابه با پیشآزمون و 24 ساعت بعد آزمون یادداری انجام گرفت و پس از 30 دقیقه، آزمون انتقال بهصورت مهارت شوت سه گام هندبال انجام گرفت. پس از اطمینان از همسانی واریانسها با آمارة لون و نرمال بودن دادهها با آزمون شاپیروویلک، از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس با اندازههای تکراری در سطح 05/ 0= α استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخلة تصویرسازی پتلپ تاثیر معناداری بر انتقال مهارت در هر دو عضو برتر و غیربرتر دارد و انتقال دوطرفه در تمام مراحل این پژوهش صورت گرفته است (05/ 0≥P). بنابراین، میتوان گفت که تصویرسازی پتلپ سبب وقوع پدیدۀ انتقال دوطرفه میشود و پیشنهاد میشود افراد هنگام بهکارگیری انتقال دوطرفه از تصویرسازی ذهنی پتلپ برای بهبود مهارت خود استفاده کنند.
Nowadays,universities are known as the main context of thinking and contemplation and students have an essential role in the development of the society.Therefore,factors affecting educational and researchperformance are of great importance.The aim of the present study was to investigate the effect of PETTLEP imagery on bilateral transfer of handball skill.The Sample included B.Sc students in physical education at the University ofTehran,24of which participated in thisresearch voluntarily.After taking part in the pretest, the participants were randomly divided into2groups of imagery with dominant hand and non-dominant hand.Then PETTLEP imagery was applied on both groups for12sessions.A posttest similar to the pretest was done after the last session.This was followed by aretention test after24hours and then a transfer test in the form of handball tripleshootafter30minutes.After ensuring the consistency of variances by Leven test and normality of the data by Shapiro-Wilk test,a multivariate analysis of variance(MANOVA)and an analysis of variance with repeated measures with asignificant level of α=.05 were used.The results showed that intervention of PETTLEP imagery hada significant effect on skill transfer through the entire process(P≥.05).Thus,PETTLEP imagery causes the occurrence of bilateral transfer.Therefore,PEETLEP mental imagery is recommended to be used for the improvement of people's skill when employing bilateral transfer.Therefore,PEETLEP mental imagery is recommended to be used for the improvement of people's skill when employing bilateral transfer.Therefore,PEETLEP mental imagery is recommended to be used for the improvement of people's skill when employing bilateral transfer.
Machine summary:
نتایج نشان داد که مداخلۀ تصویرسازی پتلپ تأثیر معناداری بر انتقال مهارت در هر دو عضو برتر و غیربرتر دارد و انتقال دوطرفه در تمام مراحل این پژوهش صورت گرفته است (٠٠٥≥P).
همچنین سیدی (١٣٨٧) به منظور تعیین تأثیر تمرین ذهنی توأم با تمرین جسمانی بر انتقال دوسویۀ مهارت شوت سه گام بسکتبال تحقیقی را انجام داد و دریافت که برنامه های تلفیقی تمرین بدنی و مرور ذهنی در یادگیری و انتقال مهارت موردنظر به عضو قرینه کاملا مؤثر بوده و انتقال غالب در این برنامه ها از نوع متقارن است (١٤).
بیشتر تحقیقات در حیطۀ تأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ بر یادگیری یک مهارت ، بدون در نظر گرفتن انتقال دوطرفه انجام گرفته است و در داخل و خارج کشور تحقیقی با ترکیب این دو متغیر مهم توسط محقق مشاهده نشد (١٦-٨).
در مرحلۀ اکتساب که با افزایش میانگین دو گروه همراه است ، میانگین گروه اول به طور معناداری افزایش بیشتری را نشان داده است ، ازاین رو نتیجه گرفته می شود که انتقال دوطرفۀ مهارت شوت هندبال از دست برتر به دست غیربرتر در مرحلۀ اکتساب (٠/٢١= ,pη٢ ٠٠٢٧=sig ،٥/٧٠ ٢٣, F١).
نتایج تأثیرات بین آزمودنی مربوط به متغیر شوت هندبال (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان تأثیر تصویرسازی به روش پتلپ بر انتقال دوطرفۀ مهارت شوت هندبال بود.
Effect of PETTLEP imagery training on learning of new skills in novice volleyball players.
Comparison of the effect of physical training and mental imagery on lateral transfer of three-step basketball skills: Beheshti University 2008.
The effect of PETTLEP imagery on strength performance.
The effects of mental practice on motor skill learning and performance: A meta-analysis.