Abstract:
الگوی مصرف آب بیانگر نحوه و میزان مصرف آب از سوی خانوار بوده، بطوریکه علاوه بر مولفههای فنی، از مولفههای انسانی نیز متاثر میباشد. در پژوهش حاضر تاثیر مولفههای انسانی (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، قانونی و ساختاری) و متغیرهای جمعیتشناختی بر الگوی آب مصرفی خانوار مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفیـ پیمایشی، از نوع همبستگی است. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه و با مراجعه حضوری جمعآوریشده است. جامعه آماری پژوهش، 391 شهروند سنندجی بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده تحلیل رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. براساس نتایج این پژوهش در میان عوامل انسانی مولفههای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی بر الگوی آب مصرفی خانوار تاثیر معناداری داشته و در مقابل مولفههای اقتصادی، قانونی و ساختاری تاثیر معناداری بر الگوی آب مصرفی خانوار ندارند. در میان متغیرهای جمعیتشناختی عواملی همچون نوع ساختمان، کنتور آب مشترک و اندازه خانوار بر الگوی آب مصرفی خانوار تاثیر معناداری داشته و در مقابل عواملی همچون جنسیت، سن، تحصیلات، درآمد، محل سکونت و شیرآلات اتوماتیک بر الگوی آب مصرفی خانوار تاثیر معناداری ندارند. بنابراین شناسایی و مدیریت عوامل انسانی و متغیرهای جمعیتشناختی موثر بر الگوی آب مصرفی خانوار از جمله ضرورتهای جوامع امروزی است.
The water consumption pattern indicates the manner and amount of water consumption by the household, so that in addition to technical factors, it is also affected by human factors. In this study the effect of human factors (economic, social, cultural, moral, legal and structural) as well as demographic variables on the household water consumption pattern is studied. The present study is practical in nature and is considered as a descriptive-exploratory correlation study. The required data for tests and analysis of the hypotheses were collected through questionnaires and face-to-face interactions. The statistical population of the present study includes 391 citizens of Sanandaj. Regression analysis and structural equation modeling were used to test the hypotheses and analyze the data. According to the research results, among human factors, social, cultural and moral components have a significant effect on the pattern of household water consumption. In contrast, economic, legal and structural components do not have a significant effect on the pattern of household water consumption. Among the demographic variables, factors such as building type, shared water meter and household size have a significant effect on household water consumption pattern, while factors such as gender, age, education, income, location and automatic faucets do not have a significant effect on household water consumption pattern. Therefore, identification and management of human factors and demographic variables affecting the pattern of household water consumption is one of the necessities of today's societies.
Machine summary:
در پژوهش حاضر، تاثیر مولفههای انسانی (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، قانونی و ساختاری) و متغیرهای جمعیتشناختی بر الگوی آب مصرفی خانوار مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد.
براساس نتایج این پژوهش در میان عوامل انسانی مولفههای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی بر الگوی آب مصرفی خانوار تاثیر معناداری داشته و در مقابل مولفههای اقتصادی، قانونی و ساختاری تاثیر معناداری بر الگوی آب مصرفی خانوار ندارند.
در این پژوهش، تاثیر عوامل جمعیتشناختی همچون جنسیت، سن، تحصیلات، تعداد اعضای خانوار، منطقه مسکونی و نو ساختمان بر الگوی آب مصرفی خانوار مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتهاند.
نتایج پژوهش (Rathnayaka, Maheepala, Nawarathna, George, Malano, Arora & Roberts (2014 نشان داد که متغیرهایی همچون نوع خانه (ویلایی، آپارتمانی)، حضور کودکان زیر 12سال، حضور نوجوانان 12 تا 18سال، نوع کولر مورداستفاده بر مصرف آب خانوار تاثیرگذارند.
مولفههای اقتصادی لحاظشده در این پژوهش همچون افزایش سطح دانش اقتصادی خانوار، مصرف توام با آیندهنگری، نهادینهشدن مصرف بهقدر ضرورت در میان اعضای خانوارها و آموزش اهمیت اقتصادی آب برای فرزندان بر الگوی آب مصرفی خانوار تاثیر معناداری ندارند.
براساس یافتههای پژوهش حاضر، مولفههای قانونی و ساختاری تاثیر معناداری بر الگوی آب مصرفی خانوار ندارند.
(in Persian) نویسندگان این مقاله: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / The Role of Social Media Storytelling Power in the Development of Qeshm Island Tourism Destination Armin Goli Ph. D.
The role of social media storytelling power in the development of Qeshm Island tourism destination, Consumer Behavior Studies Journal, 8 (3), 117-139.