Abstract:
رئالیسم وهمی مرز میان رئالیسم و فانتاستیک است. از این منظر هم ویژگیهای رئالیسم و هم ویژگیهای فانتاستیک را دربردارد؛ بنابراین در تعریف رئالیسم وهمی و مشخصکردن حدّ و حدود و ویژگیهای آن به هماناندازه که نیاز به آشنایی با رئالیسم و مشخصههای آن هست، ویژگیها و تعاریف مربوط به فانتاستیک و انواع آن نیز میتواند به شناخت دقیقتر این روش ادبی (رئالیسم وهمی) کمککند. در این پژوهش به منظور ایجاد درک بیشتر و ملموستر از معنا و مفهوم رئالیسم وهمی به کنکاش در معانی فانتاستیک و انواعی از آن که تشابهات بسیاری با رئالیسم وهمی دارد و سپس آشکار کردن عناصر مشترک میان آنها پرداخته میشود. در این میان انواع فانتاستیک، ادبیّات وهمناک از دیدگاه تودوروف، داستانهای شگرف از دیدگاه فروید، فانتاستیک از دیدگاه جکسون خصوصیات مشترک بیشتری با رئالیسم وهمی دارند. رئالیسم وهمی فضا، طرح و گفتوگویی را ایجاد میکند که در آن غبار شکّ و تردید روانشناختی و ایدئولوژیک وجود داشته باشد و این شیوه را در آثار داستایوفسکی نشان دادهاند. وجود فضای شکّ و تردید و دودلی و ترس در اینگونه آثار از نتایج این تحقیق است. این مقاله به بررسی هر یک از این ژانرهای ادبی، ارتباط آن با رئالیسم وهمی و تحلیل رمان از رگ هر تاک دشت سایهها اثر خسرو حمزوی از منظر رئالیسم وهمی به شیوهی توصیفی– تحلیلی و کتابخانهای اختصاص یافته است.
Fantastic Realism is the border line between Realism and Fantasy. From this stand point, it embraces the features of both realism and fantasy. Therefore, much like realism whose features and boundaries are required to be well delineated, the features and definitions of fantasy and its kinds can help a more precise understanding of this literary methodology. The present study, in order to have a further understanding of the meaning of realism, explores the meaning and kinds of fantastic realism which makes it resemble fantasy, revealing their common features. In this context of fantastic literature, fantastic literature from Todorov’s point of view, wonderful (uncanny) stories from Freud’s point of views and fantasy from Jackson share more commonality with fantastic literature. Fantastic realism creates an ambiance, plot and dialogues in which there is a psychological and ideological tinge of doubt and uncertainty as it was the case with Dostoevsky’s novels. The findings of the present research prove the presence of doubt, hesitation and fear in such works. The present study examines each of such literary genres, their relationship with fantastic literature, and the analysis of the novel Az Rage Har Take Dashte Sayeha by Khosrou Hamzavi in the light of fantastic literature with a descriptive-analytical methodology.