Abstract:
سادهترین معنای مدرنیته نو شدن است و نوستالژی نیز در یککلام به معنای اشتیاق برای بازگشت و احیای سنتهای ازدسترفته است ازاینروی به نظر میرسد که تجربه مدرنیته باتجربه نوستالژی در تضاد است. پس آیا این بدان معنا است که نوستالژی یک تجربهی پیشامدرن یا حتا ضدمدرن است؟ در این مقاله نشان خواهیم داد که تجربهی نوستالژی یک پدیدهی کاملاً مدرن است و به تعبیری جامعهشناسانه پیامد گذار به جهان مدرن است. ازنظریات سه تن از تأثیرگذارترین جامعه شناسان مدرنیته بهره بردهایم که هریک به طریقی ماهیت جهان مدرن را تبیین کردهاند. گئورگ زیمل با بحث در باب تراژدی فرهنگ، ماکس وبر با توجه به فرایندهای ارزش زدایی عقلانی و تفوق عقلانیت ابزاری و گئورگ لوکاچ نیز بهواسطهی پرداختن به پدیده کالایی شدگی و بت وارگی کالایی و بیخانمانی استعلایی انسان مدرن، هریک سعی کردهاند که هستهی سخت جهان مدرن را شناسایی کنند. تأکید غالب این مقاله بر یکی از شعبههای فرهنگی مدرنیته یعنی جنبش مدرنیسم ادبی است. بنابراین این مقاله بر آن است که با توجه به نظریات سه جامعهشناس مذکور راهی برای فهم نوستالژی مدرن از خلال آثار ادبی مدرن بگشاید.
Strictly speaking, Nostalgia implies a passion to recover lost traditions, and modernity as its theorists have put, carries in its core a feeling of necessity to reject every forms of tradition. It thus seems the experience of modernity and the experience of nostalgia stand radically in opposite. The aim of this article is to shed a light on how nostalgia, in a sociological sense, is a result or consequence of transforming from a pre-modern world to a modern world. In this effect, three key thinkers and critics of modernity have assisted us: George Simmel, Max Weber and George Lukacs. Simmel by tragedy of culture, Weber by Instrumental rationality and Bureaucratization and Lukacs by discussing forms of fetishism and reification, in one way or another, tried to identify the cultural core of modernity. By emphasizing on some canonical works of western modern literature and modern art schools, it is endeavored to reformulate and conceptualize the relationship between nostalgia, modernity and modernism and ultimately it will be shown how the contemporary world, through its all dimensions. convey different cultural forms of nostalgia.