Abstract:
هدف از انجام این پژوهش طراحی نقشه استراتژی آموزشی مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مسئولان و کارشناسان واحد آموزش فدراسیون و هیات های فوتبال استان ها و خبرگان، برابر با 55 نفر و در بخش کیفی، 12 نفر از خبرگان بودند.. به دلیل محدودیت اعضا، نمونه آماری با جامعه برابر شد. با توجه به داده ها و نظرات خبرگان در جلسه شورای راهبردی واحد آموزش فدراسیون فوتبال، 12 هدف استراتژیک تعیین و سپس از پرسشنامه های تعیین مناظر BSC و خودتعاملی ساختاری استفاده شد. برای طراحی نقشه استراتژیک از روش BSC و برای ساختاردهی اهداف از ISM و تحلیل MICMAC استفاده شد. یافته ها چگونگی ارتباط بین اهداف را در پنج سطح و چهار منظر رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی، بهره وری و حرفه ای سازی نشان داد. همچنین یافته ها نشان داد که اهداف توسعه و توانمندسازی مدرسان مربیگری، توسعه هدفمند کنگره ها و دوره های آموزشی و افزایش تحقیق و توسعه در سطح زیربنایی الگوی ساختاری تفسیری و در منظر رشد و یادگیری قرار گرفتند. از این رو مسئولان نظام آموزش فدراسیون فوتبال باید جاری سازی و تحقق اهداف قاعده مدل را در اولویت اقدام قرار دهند. می توان اذعان کرد که این نقشه، تسهیل گر پیاده سازی اهداف برای دستیابی به توسعه حرفه مربیگری فوتبال کشور خواهد بود.
AbstractThe purpose of this study was to design a training strategy map of Iranian football coaches with BSC and ISM approaches. The research method is descriptive and is fundamentally applicable. Data were collected by field and mixed methods of quantitative and qualitative. The population of the study included the officials and experts of the training departments of the Football Federation and its subordinate departments in the provinces and sports experts, equal to 55 individuals and in the quality section, 12 staff. Due to the limited number of members, the statistical sample was equal to its population. According to the data and opinions of experts in the meeting of the Strategic Council of the Football Federation Training Department, 12 strategic goals were determined, and then BSC and Structural Self-Interaction Scale questionnaires were used. BSC method was used for strategic map design and ISM and MICMAC analysis were used to structure goals. The findings showed how the goals were linked at five levels and four perspectives of growth and learning, internal processes, productivity, and professionalization. The findings also indicated that the goals of development and empowerment of coaching instructors, targeted development of congresses and training courses, and increased research and development at the underlying level of the interpretive structural model were in the perspective of growth and learning. Therefore, the authorities of the football federation system should prioritize the streamlining and realization of the goals of the model rule. It can be acknowledged that this plan will facilitate the implementation of goals to achieve the development of the country’s football coaching career.
Machine summary:
جدول ٤: تعيين سطح عوامل (سطح اول ) رديف اهداف استراتژيک خروجي ها ورودي ها اشتراک ها سطح ١ افزايش تعداد مميزين و ارزيابان ويژه ارزيابي و ١٢،١١،٩،٨،٦،٥،٤،٣،١ ١١،١٠،٩،٨،٦،٥،٤،٣،١ ٩،٨،٦،٥،٤،٣،١ - استقرار مديريت عملکرد ٢ توسعه و توانمندسازي مدرسان مربيگري ١٢،١١،٩،٦،٢ ١١،١٠،٦،٥،٤،٣،٢ ١١،٦،٢ - ٣ توسعه مربيگري حرفه اي و بين المللي فوتبال ١١،١٠،٦،٥،٤،٣،١ ١١،١٠،٦،٥،٤،٣،٢،١ ١١،١٠،٦،٥،٤،٣،١ اول ٤ طراحي و استقرار نظام استعداديابي و تسهيل ١٢،٩،٨،٤،٣،٢،١ ٨،٦،٥،٤،٣،١ ٨،٤،٣،١ - مسير ترقي مربيان مستعد ٥ افزايش هدفمند کنگره ها، دوره هاي آموزشي و ١١،٩،٨،٦،٥،٤،٣،٢ ١١،١٠،٧،٦،٥،٣،١ ١١،٦،٥،٣ - کارگاه هاي دانش افزايي ٦ افزايش تحقيق و توسعه ١٢،١١،٩،٨،٦،٥،٤،٣ ١٠،٩،٦،٥،٣،٢،١ ٩،٦،٥،٣ - / تدوين مدل معادلات ساختاري رابطه علي اتحاد استراتژيک ، انعطاف پذيري منابع انساني و منابع تعارض سازماني با مزيت هاي رقابتي در صنعت توليدات ورزشي [%%ابتدای جدول%% 7; ايجاد و توسعه نهضت داوطلبي در واحد آموزش ; ١٠٧٤ ; ١٠٨٧ ; 7; - 8; تحکيم بهره وري از فناوري هاي نوين ; ١١٨٧٤٣١ ; ١١١٠٨٧٦٥٤١ ; ١١٨٧٤١ ; - 9; گسترش تعاملات و مراودات با کشورهاي پيشرو فوتبال ; ١٢١١٩٦٣١ ; ١٢١١١٠٩٦٥٤٣٢ ; ١٢١١٩٦٣ ; - 10; توسعه مربيگري حرفه اي فوتبال بانوان ; ١١١٠٧٦٣٢١ ; ١١١٠٩٧٦٣٢١ ; ١١١٠٧٦٣٢١ ; اول 11; توسعه بهره وري در افزايش تجربه و مهارت حرفه مربي گري فوتبال ; ١٢١١٩٨٥٣٢١ ; ١٢١١١٠٩٨٦٥٣٢ ; ; - 12; احصاء شاخص هاي ارزيابي عملکرد مدرسان و مربيان ; ١٢١١٦٣ ; ١٢١١١٠٩٤٢١ ; ١٢١١ ; - %%انتهای جدول%%] نتايج مرحله اول سطح بندي در جدول شماره ٤ نشان داد که مجموعه خروجي و مجموعه مشترک اهداف سوم و دهم يکسان مي باشد بنابراين در سطح اول مدل ساختاري-تفسيري قرار گيرند.