Abstract:
آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه ورزشکاران در مورد برتری کالاهای خارجی است. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریة داده بنیاد انجام گرفت.جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران شاخص و نخبه استان اردبیل تشکیل داده بودند که از بین آنها 22 نفر بعنوان نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید،و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات آنها پرداخته شد.داده های حاصل از مصاحبه ها به روش تئوری سازی داده بنیاد، در سه مرحله باز، محوری و انتخابی کدگذاری گردید. در تحلیل یافته های تحقیق از پنج مفهوم شرایط علی(پنج مقوله)، شرایط مداخله گر(پنج مقوله)، شرایط زمینه ای(پنج مقوله)، راهبردها(شش مقوله) و پیامدها(سه مقوله) در قالب الگوی کدگذاری استراوس و کوربین(2014)استفاده شد.به طور کلی،نتایج در قالب یک مدل کیفی،نشان داد که با توجه به شرایط علی و ضرورت ترغیب ورزشکاران به خرید کالای ورزشی ایرانی،و نیز با در نظر گرفتن شرایط مداخله گر و زمینه ای حاصل از پژوهش،می توان این ارزش ها را از طریق راهبردهایی همچون مبارزه با قاچاق کالای ورزشی،ارتقای کیفیت کالاهای ورزشی داخل توسعه داد.رونق تولیدات ورزشی را افزایش داده و تحریم های اقتصادی را بی اثر و همبستگی ملی را دو چندان کرد،و در نهایت پدیده ای با عنوان ترجیح و خرید کالای ورزشی داخلی به جای کالای ورزشی خارجی توسط ورزشکاران اتفاق خواهد افتاد.
Abstract Currently, there is a recent issue that has arisen among the Iranian athletes is the perspective of the superiority of foreign goods in Iran. This study aimed to qualitatively analyze the tendency of athletes to purchase Iranian sporting goods. In this study, which was a qualitative study, the data was obtained by relying on grounded theory and based on qualitative in-depth interviews with athletes of Ardabil province. The population included all the elite athletes of the province, who were selected by purposeful sampling and snowball method, and 22 athletes were recruited as the statistical sample. The data were analyzed in three coding levels of open, axial, and selective. In the analysis of five concepts of causal conditions (five categories), intervening conditions (five categories), contextual conditions (five categories), strategies (six categories), and consequences (three categories), the Strauss and Corbin coding framework (2014) was used. In general, the results in the form of a qualitative model showed that according to the causal conditions and the requirement to encourage athletes to purchase Iranian sporting goods, as well as considering the intervening conditions and the context of the study, these beliefs can be developed via some strategies such as combating the smuggling of sporting goods or improving the quality of domestically produced sporting goods. Overall, this study supports the idea that by increasing sports production in Iran, it is possible to boost the trade-in sporting goods, and by neutralizing economic sanctions and creating national solidarity, this trade can be supported to see a tendency in athletes under the title: Preferring to purchase domestic sporting goods, instead of foreign ones.
Machine summary:
به طور کلي، نتايج در قالب يک مدل کيفي، نشان داد که با توجه به شرايط علي و ضرورت ترغيب ورزشکاران به خريد کالاي ورزشي ايراني، و نيز با در نظر گرفتن شرايط مداخله گر و زمينه اي حاصل از پژوهش ، مي توان اين ارزش ها را از طريق راهبردهايي همچون مبارزه با قاچاق کالاي ورزشي، ارتقاي کيفيت کالاهاي ورزشي داخلي،توسعه داده و رونق توليدات ورزشي را افزايش و تحريم هاي اقتصادي را بي اثر و همبستگي ملي را دو چندان کرد.
Akdogan, Ozgener, Kaplan, & Coskun 7 .
بيات و فرقاني(١٣٩٤) در تحقيقي با عنوان "تبيين شخصيت برند و بودجه مصرف کننده با ترجيحات و تصميم به خريد کالا" به چهار نوع کالا با درجه هاي متفاوت مصرف از دو نوع برند داخلي و خارجي استناد کرده و نشان دادند که در شمال تهران و براي تمام محصولات و کالاهاي استناد شده ، شخصيت برند، عامل برتري برندهاي خارجي، بر نوع ايراني بوده است اما اين نتيجه در جنوب تهران فقط براي محصولات مصرفي و نيمه بادوام مشاهده شد و در خصوص ساير کالاها، عامل بودجه اي مؤثرتر بود.
احسان و ديگران (١٣٩٥) در مقاله ي تحت عنوان تدوين مدل ترغيب شهروندان تهراني به خريد کالاي ساخت داخل که به کمک روش تحقيق کيفي و نظريۀ برخاسته از داده ها انجام داده اند ضمن ارائه مدل ، به اين نتايج دست يافتند که شرايط علي همانند عوامل فرهنگي، ذهنيت منفي به محصولات و کالاهاي ايراني، کيفيت توليدات داخلي بر تمايل به استفاده از کالاهاي ايراني و توليد داخلي تأثيرگذار است .