Abstract:
پژوهش حاضر، به ارزیابی وضعیت سرمایه انسانی اعضای هیئت علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری پرداخته است. روش پژوهش از نظر هدف توسعهای-کاربری؛ از نظر شیوۀ گردآوری دادهها پیمایشی و روش تحلیل همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری (940 N=) میباشند که با روش نمونهگیری طبقهای- اختصاص متناسب، حجم نمونه با فرمول کوکران و خطای (05/0)، 274 انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سنجش سرمایۀ انسانی نادری (1391) استفاده شد. با روش روایی محتوایی، این پرسشنامه توسط متخصصان سرمایه انسانی تأیید شد و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی آن (974/0)، به دست آمد. برای سنجشِ دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون تی تک نمونهای، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی تفکیکی)، استفاده شد. یافتهها نشان داد: 1- سرمایهۀ انسانی اعضای هیئت علمی در دانشکده مهندسی برق پایینتر از سطح متوسط، اما در دانشکدۀ مدیریت، پرواز و هوافضا در سطح متوسط و با میانگین نظری تفاوت معنیداری ندارد. 2- میانگین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ مدیریت در سطح بالاتر از متوسط، اما میانگین پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشکدههای مهندسی برق، هوافضا و پرواز در سطح متوسط و با میانگین نظری جامعه تفاوت معنیداری ندارند. 3- میان شاخص کلی سرمایۀ انسانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطۀ مثبت و معنیداری وجود داشت (223/0r=). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که به میزانی که سرمایۀ انسانی اعضای هیئت علمی در مؤلفههای توانایی شناختی، فراشناختی و ارتباطی- عاطفی بیشتر باشد، میتوان شاهد پیشرفت تحصیلی بهتر دانشجویان بود.
As an applied-developmental and also descriptive field study, this study aims at investigating the relationship between human capital of faculty members and the academic achievement of students at Shahid Sattari Air Force University. For this purpose, out of 940 participants from Shahid Sattari Air Force University, 274 students were selected based on stratified random sampling method through running Cochran formula (0.05). The study was also run through administering a Naderi Human Capital Questionnaire for data collection procedure. The reliability of the questionnaire was estimated using Cronbach Alpha method releasing 0.974, and its content validity was confirmed by the human capital experts. To analyze the data, both descriptive and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov test, one sample t-test, Anova test and also partial correlation coefficient were also run in this study. The findings revealed that in terms of comparison and ranking of human capital of faculty members at Shahid Sattari Air Force University, the faculty of electrical engineering stood below the average level, while the faculty of management, flight and aviation enjoyed the average level with no significant difference. The findings also revealed that in terms of comparison and ranking of academic achievement of students, the faculty of management stood at the top of the ranking while the faculty of electrical engineering, flight and aviation enjoyed the average level. Consequently, there is a significant relationship (r=0.223) between the total indicators of human capital and academic achievement at Shahid Sattari Air Force University. Finally, the academic achievement of students could be gained in the light of enhancing the components of human capital including cognitive competence, Meta-cognitive and interactional-emotional components among faculty members
Machine summary:
به همين دليل در اين پژوهش هدف خود را بر ارزيـابي و بررسي رابطۀ سرمايه انساني اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري بـا پيشرفت تحصيلي دانشجويان قرار داده است .
آيا ميان مؤلفه هاي سرمايه انساني (شايستگيهاي شناختي، فراشناختي و ارتباطي - عاطفي) اعضاي هيئت علمي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان در دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري رابطه معنيداري وجود دارد؟ روش شناسي اين پژوهش از نظر هـدف توسـعه اي- کـاربري، شـيؤە گـردآوري داده هـا پيمايشـي و روش تحليـل همبستگي است .
وضعيت سرمايه انساني اعضـاي هيئـت علمـي (تواناييهـاي شـناختي، فراشـناختي و ارتباطي- عاطفي): وضعيت سرمايه انساني اعضاي هيئت علمي دانشگاه علـوم و فنـون هـوايي شهيد ستاري با توجه به جدول ۶، بدين صـورت اسـت کـه در دانشـکده هاي مـديريت ، مهندسـي پرواز و مهندسي هوافضا وضعيت سرمايه انساني در سطح متوسـط و در سـطح ۰/۰۵ بـا ميـانگين نظري جامعه تفاوت معنيداري وجـود نـدارد؛ امـا در دانشـکده مهندسـي بـرق وضـعيت سـرمايه انسـاني اعضـاي هيئـت علمـي در سـطح پـايين تر از متوسـط و حـدود (۲/۵۹۴)، ارزيـابي شـده و ً وضعيت نسبتا مطلوبي ندارد.
همان گونه که نتايج اين جدول نشان مـيدهـد، در سـطح (۰/۰۵) تفاوت معنيداري ميان سرمايه انساني اعضاي هيئت علمي در دانشکده هاي (مـديريت ، مهندسـي پرواز، مهندسي برق و مهندسي هوافضا) دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري وجود دارد.