Abstract:
تحقق احصان در حد زنا مستلزم آن است که فرد سابقاً با همسر خود نزدیکی کرده باشد. با وجود این زوجین باید در هنگام نزدیکی شرایطی را داشته باشند تا بتوان بر اساس آن حکم به مجازات رجم در صورت ارتکاب زنا از سوی ایشان صادر نمود. پیرامون شرایط مزبور اتفاقنظر وجود ندارد. بهرغم اینکه ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ عاقل و بالغبودن شخص را در احصان زن و مرد لازم دانسته است و علاوه بر آن بلوغ همسر در هنگام نزدیکی را نیز در احصان مرد معتبر دانسته است؛ لکن نتایج پژوهش حاضر که بهروش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، حکایت از آن دارد که هیچ دلیل متقنی بر اعتبار بلوغ و عقل حین نزدیکی بهعنوان شرایط احصان وجود ندارد و بالغ و عاقلبودن شخص در زمان ارتکاب زنا کفایت میکند، هرچند نزدیکی وی با همسرش در زمان کودکی یا جنون صورت گرفته باشد. در نقطه مقابل، اسلام طرفین در شرایطی که دستکم یکی از زوجین مسلمان باشند، برای تحقق احصان ضروری است و ادله نقلی بر آن دلالت دارد. ازاینرو مقررات قانون مجازات اسلامی در این زمینه میبایست موردبازنگری قرار گیرد.
Realization of Ihsan (being married) in adultery hadd requires that the person has previously had sexual intercourse with his or her spouse. However, the couple must have the conditions during the intercourse so that they can be sentenced to (Rajm) stoning if they commit adultery. There is no consensus on these conditions. Despite the fact that Article 226 of the Islamic Penal Code adopted in 2013 considers the wisdom and maturity of a person necessary in Ihsan of a man and a woman, and in addition, the maturity of the spouse during the intercourse is valid in the ihsan of a man. However, the findings of the current study, which has been done by descriptive-analytical method, indicate that there is no convincing evidence for the validity of maturity and wisdom during the intercourse as a condition of ihsan, and that a person is mature and wise at the time of committing adultery is enough, although the intercourse with his/her spouse has been occurred in childhood or insanity. On the other hand, the couple's being Muslim is necessary for the fulfillment of ihsan in the case of at least one of them (the husband or wife) is Muslim and the narrated arguments is sufficient for that. Therefore, the provisions of the Islamic Penal Code in this regard should be reviewed.
Machine summary:
بهرغم اینکه ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ عاقل و بالغبودن شخص را در احصان زن و مرد لازم دانسته است و علاوه بر آن بلوغ همسر در هنگام نزدیکی را نیز در احصان مرد معتبر دانسته است؛ لکن نتایج پژوهش حاضر که بهروش توصیفی-تحلیلی انجام شده است، حکایت از آن دارد که هیچ دلیل متقنی بر اعتبار بلوغ و عقل حین نزدیکی بهعنوان شرایط احصان وجود ندارد و بالغ و عاقلبودن شخص در زمان ارتکاب زنا کفایت میکند، هرچند نزدیکی وی با همسرش در زمان کودکی یا جنون صورت گرفته باشد.
نزدیکی فرد در زمان کودکی یا جنون خود یا همسرش صورت گرفته و یا در شرایطی که مسلمان نبوده باشند، احصان تحقق نمییابد؟ لازم به بیان است که بحث حاضر ارتباطی با ضرورت یا عدملزوم شرایط مزبور در زمان ارتکاب زنا ندارد و بررسی آن مجال دیگری را میطلبد؛ هرچند اجمالاً میتوان گفت بهرغم برخی تهافتهای نظری که ناشی از استنباطهای مختلف از ظواهر ادله است، ثبوت حد رجم مستلزم بلوغ و عقل زانی بوده و مسلمانبودنِ وی مدخلیتی در حکم ندارد.
با وجود عدمتوجه قدما به ضرورت بلوغ و عقل در زمان نزدیکی، تا جایی که تتبع نشان میدهد، ضرورت چنین شرایطی که از سوی عمده فقهای اهلسنت پذیرفته شده، برای نخستین بار در فقه امامیه از سوی علامه حلی در قواعد الاحکام در قرن هفتم هجری مطرح شد (علامه حلی، ۱۴۱۳ق، ج۳، ص ۵۲۸)، و پس از ایشان برخی دیگر نیز (ابنمکی عاملی، ۱۴۱۰ق، ص ۲۵۴؛ عاملی جبعی، ۱۴۱۲ق، ج۲، ص ۳۵۳؛ مقدس اردبیلی، ۱۴۰۳ق، ج۱۳، ص ۱۱) همین موضع را اجمالاً اتخاذ نمودهاند، هرچند در آرای ایشان اختلاف در رویکردها مشهود است.