Abstract:
مطالعه حاضر با هدف ارزیابی نگرشهای کلیشهای نسبت به حضور زنان در مناصب مدیریتی در صنعت ورزش به صورت یک پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشته تربیت بدنی و مدیریت ورزشی در دانشگاههای تراز اول شهر تهران بودند که با نرخ پاسخدهی 80 درصد، 324 نمونه حاصل شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد "زنان به عنوان مدیر" میهایل (2006) بود که اعتبار صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرات 13 نفر از متخصصان بررسی و پایایی آن با سنجش آلفای کرونباخ 87/ 0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادهها از تکنیکهای تحلیل عاملی، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که دانشجویان حوزه ورزش به ویژه مردان نگرش کلیشهای نسبت به تصدی نقش مدیریت توسط زنان در این صنعت به ویژه در دو بعد تمایل زنان و موانع زنانه دارند. اما تفاوت قابل توجهی در نگرش دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی، شاغل بودن و جایگاه شغلی پیدا نشد. از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که توسعه سازوکارهایی جهت سنجش نگرش کلیشهای افراد پیش از ورود و اصلاح آن پس از ورود به صنعت ورزش، بسیار مفید است. همچنین تنظیم سیاستهایی که منجر به افزایش تمایل زنان به تصدی مناصب مدیریتی شود، در کنار رفع موانعی که به واسطه نقش خانهداری برای ایشان ایجاد شده است، در کمرنگ شدن این نگرش کلیشهای راهگشا خواهد بود.
One of the obstacles to the presence of women in managerial positions is the existence of stereotyped attitudes. In this regard, the present study to evaluate stereotyped attitudes toward the presence of women in managerial positions in the sports industry was formed as an applied study on the survey methodology. The Statistical population includes physical education and sport management students in Tehran's high-ranked universities, which leads to a sample of 324 cases with an 80% response rate using four data collectors. The research tool was Women as Managers Scale (WAMS) questionnaire introduced by Mihail (2006). Content and facial validity are scrutinized by 13 experts while Cronbach’s alpha about 0.87 ensures reliability. Data analysis enjoys factor analysis, analysis of variance, and Tukey test. Findings illustrate that students’ attitudes toward women's managerial roles are stereotypical, especially by men reflected in women’s tendency and feminine barriers respectively. However, there were no other significant differences in the attitudes of these students concerning other characteristics such as education, employment, and job status. Therefore, it will be very useful to develop mechanisms to measure the stereotypes of people before entering and correcting them after entering the sports industry. Also, setting policies that increase women's desire to hold managerial positions and remove the barriers created for them by the role of housekeeping, will help to alleviate this stereotypical attitude.
Machine summary:
مطالعات نشان می دهد که ورزش به صورت سنتی یک صنعت مردانه قلمداد می شود (واکر و بوپ ٤، ٢٠١٠؛ جعفری و همکاران ، ٢٠٢٠) و مردان در این صنعت بیشتر 5 ترجیح می دهند که هم جنسانشان پست های مدیریت و رهبری را بپذیرند (مباها و چپیاتور، 1 Eagly 2Lyness & Terrazas 3Male-dominated 4Walker & Bopp 5M’mbaha & Chepyator-Thomson ٢٠١٩؛ تیلور و هاردین ١، ٢٠١٦).
1 Taylor & Hardin 2(The Brighton Declaration on Women and Sports (BDWS 3Ngulube 4Mwaanga & Banda به علاوه ، مطالعات متعددی پیرامون رابطه میان حضور زنان در پست های مدیریتی و عملکرد مثبت سازمان ها انجام شده است (ایگلی ، ٢٠١٦؛ هرناندز بارک ١ و همکاران ، ٢٠١٤).
با توجه به تأثیر نگرش 1 Metcalfe 2Koburtay & Syed 3Du 4Tomkiewicz 5Cortis & Cassar کلیشه ای این دانشجویان بر رفتارهای تبعیض آمیز آن ها نسبت به زنان در محیط های ورزشی در آینده و با توجه به کمبود مطالعات در این حوزه به نظر می رسد که انجام یک پژوهش جهت اندازه گیری و تحلیل نگرش های جنسیتی این رهبران آینده ضروری است .
برای این منظور در این مطالعه تلاش شده است تا نگرش های کلیشه ای دانشجویان حوزه تربیت بدنی و مدیریت ورزشی نسبت به ایفای نقش های مدیریتی توسط زنان مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد.
بورک و هالینان ٨ (٢٠٠٦) نیز در تحقیق خود اشاره کرده اند که دلیل وجود سلطه مردان در مدیریت ورزشی ، نداشتن علاقه و انگیزه خانم ها جهت تصدی پست های 1Njororai 2Clark & Burnett 3Mihail 4Oakley 5Allender 6Taylor & Hardin 7Dixon & Bruening 8Burke & Hallinan مدیریتی در این حوزه است .