Abstract:
چکیدهامروزه گردشگری شهری بهصورت مسئله و فعالیتی مهم درآمده است که سبب تغییرات فضایی گسترده در شهرهای بزرگ شده است. شهرها به علت وجود امکانات معیشتی و رفاهی، فعالیتهای اقتصادی، بازرگانی، صنعتی، فرهنگی، سیاسی، بهداشتی، ارتباطی، فراغتی و داشتن جاذبههای تاریخی و گردشگری بهعنوان مقصد گردشگران به شمار میآیند. وابستگی شدید شهرها در ایران به درآمدهای نفتی موجب رشد نامناسب شهری و تشویق به مصرفگرایی شده است. علاوه بر این با توجه به اینکه منابع نفتی پایانپذیر و غیرقابل اتکا هستند موجب ایجاد اختلال در روند اقتصادی شهرها شده است. یکی از مهمترین استراتژیها جهت رهایی از این چالش توجه به عوامل دیگر در جهت توسعه میباشد. خلاقیت عنصری ضروری در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرهاست که برای افزایش ظرفیت تجاری شهرها ضرورت دارد. این امر تبادل دانش و تجربههای میان تمامی اقشار را آسان میکند و سبب میشود هنرمندان تمامی حوزهها، بهویژه حوزه فرهنگ مهارتهای نوآورانه را کسب کنند و تولیدات فرهنگی را ارتقا دهند. به همین منظور پژوهش حاضر باهدف بررسی استراتژی توسعه گردشگری شهرستان نهاوند با استفاده از مدل SWOT انجامشده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی - نظری و ازنظر روش، توصیفی– تحلیلی است. اطلاعات و دادههای موردنیاز از طریق روش کتابخانهای و میدانی جمعآوریشده است. نتایج پژوهش نشاندهنده وجود ظرفیتهای توسعه گردشگری شهرستان نهاوند میباشد اما بااینحال موانعی نیز در این راه وجود دارد.
AbstractToday, urban tourism has become an important issue and activity that has caused extensive spatial changes in large cities. Cities are considered as tourist destinations due to the existence of living and welfare facilities, economic activities, trade, industry, culture, politics, health, communication, leisure and having historical and tourist attractions. The heavy dependence of cities in Iran on oil revenues has led to inadequate urban growth and encouraged consumerism. In addition, due to the fact that oil resources are finite and unreliable, it has disrupted the economic process of cities. One of the most important strategies to get rid of this challenge is to pay attention to other factors for development. Creativity is an essential element in the social, economic and cultural development of cities that is necessary to increase the commercial capacity of cities. This facilitates the exchange of knowledge and experiences between all walks of life and allows artists from all walks of life, especially in the field of culture, to acquire innovative skills and promote cultural productions. For this purpose, the present study was conducted to investigate the tourism development strategy of Nahavand city using the SWOT model. This research is applied-theoretical in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The required information and data are collected through library and field methods. The results of the research indicate the existence of tourism development capacities in Nahavand city, however, there are obstacles in this way.