Abstract:
درویش علی بن یوسف کرکهری یکی از شیوخ متصوّفه بوده است که به جز زبده الطریق که اولین اثر اوست آثار دیگرش(شرح لمعات، محک العاشقین، شرح احصاءاسماءالله)را آن گونه که در اوایل هر کدام از رسالاتش ذکر می کند بنا به درخواست مریدان و دوستان خود نگاشته است. از آن جا که او شریعت را برای قدم گذاردن به طریقت و وصول به حقیقت لازم و واجب می شمارد، جزو صوفیان مکتب عراق محسوب می شود. در آراء او رگه هایی از آراء محی الدین ابن عربی دیده می شود و محتمل است از فخرالدین عراقی پذیرفته باشد. وی با آن که در مسلک اهل صحو است از صوفیان اهل سکر نیز در رسالاتش نام می برد و اقوالی را از آنان ذکر می کند.آیا می توان او را به ضرس قاطع سهروردی دانست،اگر نتوان او را در سلک مکتب سهروردی دانست می توان او را جزو مشربی به شمار آورد که سعد الدین حمویه طلایه دار آن بوده یعنی کسی که هم اثراتی از عرفان ابن عربی دارد و هم مکاتب مختلف را در هم آمیخته است. از آن جا که رسالاتش مختصر،مفید و به منظور تعلیم سالکان است و تدوینی است از کتب دیگران، در این مقاله به بررسی عقاید و آراء دیگران در آثار او خواهیم پرداخت.
Machine summary:
معرفی اندیشه وآثار درویش علی بن یوسف کرکهری و تأثیر اندیشه های 1 دیگران بر آثار او 2 دکتر فاطمه توسل پناهی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز 3 دکتر علیاصغر حلبی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز آریا یونسی 4 دانشجوی دکتری فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چکیده درویش علی بن یوسف کرکهری یکی از شیوخ متصوفه بوده که به جز زبدة الطریـق الـی الله که اولین اثر اوست ، آثار دیگرش ، شرح لمعات ، محک العاشقین ، شرح احصـاء اسـماءالله را آن گونه که در اوایل هریک از رسالاتش ذکر میکند، بنا بـه درخواسـت مریـدان و دوسـتان خود نگاشته است .
از تاریخ ولادت و مرگ درویش علی بن یوسف کرکهری اطلاعی بـه دسـت نیامـد جـز اینکه اگر کتاب زبدة الطریق الی الله که تاریخ تألیف آن به گفتۀ خود درویش علـی در آغـاز کتاب ، سال ٨٠٥ق است ، اولین اثر نگارنده باشد و او این اثر را در جـوانی یعنـی در حـدود سیسالگی نگاشته باشد، زمان ولادت وی حـول و حـوش سـال ٧٧٥ق و مقـارن بـا زمـان حکومت تیمور بوده است .