Abstract:
پیشرفتهای اخیر در فناوری اطلاعات منجر به تو سعه وگسترش سریع خدمات مالی جدید و
نوآورانه شده است. این فناوری نوین مالی» فین تک (تکنومالی) نامیده میشود. فین تک ترکیب
اصطلاحات مالی و تکنولوژی است؛ فین تک با افزایش شفاف سازی» کاهش هزینههاء کاهش واسطهها
و دسترسی به اطلاعات. فرصتهای جدیدی را برای توانمندسازی مردم به ارمغان میآورد. اکنون
شرکتهای فین تک» دامنه فعالیت خود را از طریق اینترنت و تلفن همراه مانند پرداختهای تلفن
همراه و حواله و از طریق بانکداری آنلاین سنتی توسط شرکتهای مالی تا خدمات مالی نوآورانه و
متفاوت توسط ارائهدهندگان غیرمالی گسترش میدهند. اگرچه بسیاری از محققان معتقدند که فین تک
میتواند آینده صنعت مالی را تغییر دهدء اما هنوز بر سر این مساله تردید وجود دارد. موانع اصلی
پذیرش فین تکها عبارتاند از: ریسکهای مالی» ریسکهای مقرراتی» امنیت و حفظ حریم خصوصی
و عملیاتی. لذا با توجه به وجود مخاطرات و نگرانیها در ادغام آنها با بانکداری» مراحل و مزایای آن
باید موردبررسی قرار گیرد. هدف این تحقیق بررسی فین تکها و ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت
نظارت بر فین تکها است. این تحقیق به روش تو صیفی انجامگرفته و برای گردآوری دادهها و ادبیات
تحقیق از روش کتابخانهای استفاده گردیده است. نتایج تحقیق به روش استنباطی نشان داد که فین
تکها دارای مزایا و معایبی هستند لذا از بین آنها باید فین تکهایی انتخاب شوند که دارای مزایای
بیشتر و خطرات کمتری برای نظام بانکداری با شند. در پایان راهکارهای نظارتی بر فین تکها پیشنهاد
گردیده است.
Machine summary:
دلیل دیگر توسعه فعالیت فین تک ها، نوآوری در ارایه خدمات جدید و محصولات مالی(مانند کیف پول دیجیتال )، راحتی و کاهش هزینه در مبادلات است ، مواردی که در موسسات تجاری سنتی وجود ندارد و کاهش اعتمادسازی به بانکداری سنتی را به دنبال دارد.
اگرچه سیستمهای سنتی موسسات مالی دارای فناوری دیجیتال هستند اما به دلیل عدم استفاده صحیح از این فناوری و یا پایین بودن کیفیت سیستمهای خود، قادر به ارائه خدمات متنوع تر ، جدیدتر و جذب مشتریان نمی باشند.
به طور کلی فین تک ها ارائه دهنده فناوری های نوپا و نوظهور هستند که باید تحت کنترل نهاد نظارتی قوی فعالیت کنند(کوئینتزر و همکاران ، ٢٠١٥) طبق نظریه آکار و همکاران ٤ (٢٠١٩) فین تک ها صرفا ابزاری برای راحت تر کردن امور نیستند یا هدف آنها صرفا بهبود عملکرد محصولات و خدمات نیست ، بلکه نقش آنها ارتقا جامعه به سطح جدید ،بهبود سبک زندگی مردم جهان ، گسترش شادی و نشاط در جوامع و حل مشکلات مردم ، صاحبان خدمات ، صنایع و تولیدکنندگان و برآوردن خواسته های آنان است .
فرآیند یکپارچه سازی فناوری فین تک ها در خدمات مالی شامل ٧مرحله است که در این مراحل فین تک هایی با استراتژی ها و ساختارهای لازم برای ادغام با بانک ها انتخاب می گردند.
پیش بینی می شود در صورت گسترش یا نوآوری در خدمات و محصولات جدید ، این شرکت بتواند بخش بزرگی از بازار خدمات مالی را تصرف کند لذا بانک ها و موسسات مالی چین بایستی به فکر استراتژی جدیدی برای خود باشند.