Abstract:
رابطۀ سنّت و مدرنیته از مسائل مهمی است که جامعۀ امروز با آن روبهرو است و بهعنوان موضوع اجتماعی در ادبیات، بهویژه رمان بازتاب مییابد. زویا پیرزاد، یکی از نویسندگان زن ایرانی است که در آثار خود، بهویژه رمانهای «چراغها را من خاموش میکنم» و «عادت میکنیم» به این رابطه توجه میکند. در این پژوهش، ابتدا تعاریف و شاخصهای سنّت و مدرنیسم ارائهشده است و سپس به روش توصیفی-تحلیلی، شاخصهای سنّت و مدرنیته، بازتاب شاخصها و رویکرد زویا پیرزاد دربارۀ این دو پدیده در رمانهای فوق، بررسیشده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد، نویسنده با تکیه بر قهرمانان زنی که به تصویر میکشد، تلاش کرده است، جامعهای را نشان دهد که مدرنیته در آن موجب زوال سنّت میشود. حقوق اجتماعی و آزادی زنان، سبک زندگی مدرن، ازدواج، سبک زندگی، تنهایی انسان، عشق میان زن و مرد، به چالش کشیدن دیدگاههای سنّتی مردسالارانه، نمود عشقهای ممنوعه، برتری زنان نسبت به مردان و تقابل میان شخصیتها و نسلهای سنّتی و مدرن ازجمله نمونههای تقابل سنّت و مدرنیسم در رمانهای پیرزاد است؛ درعینحال در برخی موارد، جلوههای مدرنیسم مانند مصرفگرایی، تجملگرایی و غرق شدن در زندگی شهری و روزمره، به باد انتقاد گرفتهشده است.
One of the most prominent issues challenging today’s society is tradition versus modernity. It is considered as a social issue in literature, especially in novels. Zoya Pirzad is one of the Iranian women writers who has noticed this confrontation in her works, especially in her two novels; I Will Turn Off the Light and We will Get Used to It. This study has intended to firstly define tradition and modernism and their characteristics and then investigated the reflection of tradition and modernism regarding the two aforementioned novels by Zoya Pirzad through a descriptive-analytical approach. According to the results, the writer has attempted to illustrate a society in which modernity has caused the decline of tradition based on women heroines she has depicted. Instances of tradition versus modernity in Zoya Pirzad’s novels are: social rights and freedom of women, modern lifestyle, marriage, human loneliness, love between men and women, challenging patriarchal traditional perspectives, emerging forbidden love, women superiority to men, confrontation of characters and traditional or modern generations. Nevertheless in several instances, modernism attributes such as: consumerism, opulence and getting overinvolved in urban daily lives are criticized.