Abstract:
تنظیم هیجان یکی از حوزههایی است که در دههی اخیر در زمینهی سببشناسی افسردگی مورد توجه بوده است. نتایج مطالعات اثربخشی آموزشهای تنظیم هیجان بر افسردگی متفاوت و متناقض است. بنابراین هدف این فراتحلیل، تعیین میزان اثربخشی آموزشهای تنظیم هیجان بر کاهش نشانگان اختلال افسردگی بود. روش: این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر آموزشهای تنظیم هیجان را مشخص مینماید. برای دستیابی به این هدف، ادبیات پژوهشی مربوطه، در پایاننامهها و مقالههای انتشاریافته در مجلات علمی بین سالهای 1389 تا 1399 بررسی شد. 17 پژوهش(14مقاله و 3 پایان نامه) قابل قبول از لحاظ روش شناختی انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها و محاسبه اندازه اثر با استفاده از نرم افزار CMA2 و شاخص g-هجز انجام شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از این فراتحلیل نشان داد که میزان اثر تصادفی آموزشهای تنظیم هیجان بر کاهش نشانگان اختلال افسردگی (39/ 1) است (P< 0/001) که مطابق جدول کوهن اندازهی اثر بزرگ ارزیابی میشود و این مقدار از معناداری بالینی بالایی برخوردار است.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که آموزشهای تنظیم هیجان میتواند به عنوان روشی مناسب برای کاهش اختلال افسردگی در مراکز آموزشی و درمانی استفاده شود.
Emotional regulation is one of the areas that has been considered in the epidemiology of depression in the last decade. The results of studies on the effect of emotional regulation training on reducing the symptoms of depression disorder vary and contradictory. Therefore, the aim of this meta-analysis was to determine the effectiveness of emotional regulation training on reducing the symptoms of depression disorder. Methods: For this research, meta-analysis technique were utilized, in which the results of various research studies were integrated in order to determine the size of the effect of parental education programs. To achieve this purpose, the related literature concerning the topic was investigated in dissertations and research articles published in scientific journals from 2006 to 2020 were reviewed. Based on the research inclusion criterion, 17 research studies, including 14 articles and 3 dissertations were considered for meta-analysis. Data analysis and calculation of effect size were performed using the CMA2 software and the Hedges g-index. Findings: The findings from this meta-analysis showed that the random effect of emotional regulation training on reducing the symptoms of depression disorder (1/39) (P Conclusion: It seems that emotional regulation training can be used as a suitable method for reducing depression in educational and therapeutic centers.
Machine summary:
مشخصات تحقيقاتي که در فراتحليل مورد بررسي قرار گرفته اند رديف عنوان تحقيق نمونه پژوهشگر سال مکان ابزار مجله / دانشگاه اثربخشي درمان تنظيم هيجان بر افسردگي رستگار، فرنام، مقياس افسردگي 1 3• ٩٩ مشهد ١ مجله مط العات ناتواني زنان مبتلا به نشانگان پيش از قائدگي شيرازي بک ابراهيم پورقوي، اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر افسردگي مقياس افسردگي 2 •١ شريفي درآمدي، ٩٨ تهران مجله سلامت روان کودک کودکان مبتلا به سرطان بک پزشک بررسي تأثير آموزشهاي ذهن آگاهي و تنظيم مقياس افسردگي 3 ٢٨ زماني ٩٦ همدان مجله پژوهش سلامت هيجان بر نشانه هاي اختلال افسردگي بک اثربخشي آموزش گروهي تنظيم هيجان بر برشان، 2 4 9• ٩٦ کرمان سلامت عمومي مجله بهداشت و توسعه افزايش سلامت روان پسران نوجوان بزهکار حاجي عليزاده اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر استرس، شيباني،ميکائيلي؛ مقياس افسردگي ٥ اضط راب، افسردگي و تحريک پذيري •٣ ٩٦ شاهرود ٣ مجله روان پرستاري نريماني لويندا دانش آموزان مبتلا به بدتنظ يمي خلق مخرب اثربخشي برنامه تنظيم شناختي هيجان بر مقياس افسردگي 6 •٣ رحماني، هاشميان ٩٥ شيراز مجله مط العاتروانشناختي علائم اضط راب و افسردگي نوجوانان دختر بک اثربخشي آموزشتنظ يم هيجان بر سلامت روان آبيار، رحيمي، فهرست علائم •٩ 7 ٣٤ ماردپور، احمدي، ٩٥ همدان ٤ مجله پژوهش سلامت مادران با فرزند مبتلا به اختلالات رواني سوالي زماني اثربخشي آموزش خودکنترلي هيجان بر کاهش محبوبي، سليمي، مقياس افسردگي مجله پژوهش در يادگيري ٨ افسردگي دانشجويان دانشگاه پيام نور •٤ حسيني، محبوبي ٩٤ بوکان هاميلتون ٥ آموزشگاهيو مجازي شريفيدرآمدي، پاياننامه اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر مقياس افسردگي دانشگاه علامه طباطبائي 9 •٢ پزشک ، کاظمي، ٩٤ تهران افسردگي و اضط راب کودکان مبتلا به سرطان بک ابراهيميپورقوي اثربخشي آموزش متمرکز بر تنظيم هيجان بر صبحيقراملکي، مقياس افسردگي فصلنامه آموزش بهداشت و •١ کاهش نشانه هاي استرس، اضط راب و •٤ پرزور، آقاجاني، ٩٤ اردبيل لويندا ارتقاء سلامت ايران افسردگي دانشجويان نريماني اثربخشي رفتاردرماني ديالکتيک مبتني بر شاملو، مدرس مقياس افسردگي 11 3• ٩٣ مشهد مجله اصول بهداشت رواني آموزش تنظ يم هيجان بر علائم افسردگي غروي، اصغريپور بک پايان نامه اثربخشي آموزش مهارتهاي بشرپور، ابولقاسمي، فهرست علائم •٩ ١٢ شناختيرفتاري و تنظيم هيجان بر سلامت •٣ ٩٣ اردبيل دانشگاه محقق اردبيلي عباسي سوالي روانشناختي کودکان اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر کاهش ستارپور، احمدي، مقياس افسردگي مجله روانشناسيو 13 4• ٩٣ آذربايجان نشانه هاي افسردگي دانشجويان بافنده بک روانپزشکي شناخت پاياننامه اثربخشي آموزش تنظيم هيجان بر مقياس افسردگي، ١٤ ميزان تحمل پريشاني، اضط راب، افسردگي و •٣ کاظمي، ايزديخواه، ٩٢ اصفهان اضط راب، دانشگاه اصفهان کاهش مشکلات تنظ يم هيجان در بيماران زن هوايي 6 استرس مبتلا به اختلال سردرد تنشي تأثير دو روش آموزش تنظيم هيجان مبتني بر صالحي، باغبان، فهرست علائم •٩ مجله تحقيقاتعلوم پزشکي ١٥ مدل گراس و رفتاردرماني ديالکتيکي بر علائم ٤٥ ٩١ اصفهان بهرامي، احمدي سوالي زاهدان مشکلات هيجاني 1.