Abstract:
مطالعه حاضر، با هدف ارزیابی اثر اجرای طرح پیادهمحور در خیابان خواجهنصیر، واقع در بافت قدیم شهر گزبرخوار، بر افزایش سرزندگی شهری اجرا گردید که از نظر ماهیت تحقیق، توصیفی- تحلیلی و از لحاظ روش، مطالعه پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق شامل ساکنان خیابان خواجهنصیر شهر گزبرخوار، بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 182 نفر محاسبه گردید. نمونههای تحقیق، با استفاده از روش تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بوده است که پایایی آن با ضریب آلفای بالاتر از 7/ 0 مورد تائید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای معادلات ساختاری و تی تک نمونهای در نرمافزارهای Amos و SPSS، استفاده گردید. مطالعه حاضر، اولین مطالعه عمیق در محدوده مورد مطالعه میباشد که با استفاده از مدلهای ساختاری به بررسی و ارزیابی تاتیر متغیرهای پنهان موثر بر سرزندگی شهری پرداخته است. طبق نتایج بهدست آمده، شاخص سرزندگی شهری تحت تاتیر اجرای طرح پیادهمداری قرار گرفته و با اجرای طرح پیاده مداری، میتوان افزایش سرزندگی شهری را با مقدار میانگین 85/ 0 در شهرگزبرخوار، انتظار داشت.
The aim of this study was to evaluate the effect of pedestrian based design on Khajeh Nasir Street, located in the old part of Gazborkhar city, on increasing urban vitality, by the application of descriptive-analytical and survey methods. The statistical population of the study included citizens over 18 year old living on Khajeh Nasir street in Gazborkhar. The sample size was calculated using Cochran's formula to be 182 people. Research samples were selected using simple random sampling method. Data collection tool was a researcher-made questionnaire whose reliability was confirmed with an alpha coefficient higher than 0.7 structural equation tests and one sample t-test in Amos and SPSS software for analyzing the data. Unlike previous studies, and instead of the usual methods, the present study has utilized deeper look through structural models to investigate and evaluate the impact of latent variables affecting urban vitality. According to the obtained results, the urban vitality index is affected by the implementation of the pedestrian plan and with the implementation of the pedestrian plan; we can expect an increase in urban vitality with an average of 0.85 in the city of Gazborkhar.