Abstract:
ارتباطات سلامت روایی، شکلی از ارتباطات اقناعی است که در آن یک پیام سلامت به شکل یک داستان واقعی یا غیر واقعی ارائه میشود. این شکل ارائه در تقابل با ارائه آمار صرف است که به منظور ارتقای رفتارهای سلامتمحور انجام میگیرد. در سالهای اخیر، فراتحلیلهای فراوانی درباره میزان تاثیرگذاری ارتباطات سلامت روایی انجام گرفته است؛ با این حال، فهم کاملتر مکانیسم تاثیرگذاری روایتهای سلامت، نیازمند تحقیقات بیشتری است. بدین منظور، این بخش ویژه با بررسی ده مقاله پژوهشی اصلی، دانش تلفیقی و مسیر تحقیقاتی را در حوزه ارتباطات سلامت روایی بدست میدهد. مطالعات ارائه شده در اینجا، به تجربیاتی میپردازند که واسطه تاثیرات روایتها بر پیامدهای سلامت بودهاند. این مطالعات همچنین نقش عوامل تعدیل کنندهای مانند پسزمینه فرهنگی، شکل، محتوا و ویژگیهای بافتمحور را بررسی میکنند. تمام مطالعات ارائه شده در اینجا کاربردهای مهمی برای نظریه «پردازش روایی و تاثیرات» دارند و برای طراحی پیامهای ارتباطات سلامت موثر، ابزار کارآمدی هستند.
Narrative health communication is a form of persuasive communication in which a healthmessage is presented in the form of a fictional or nonfictional story, as opposed to beingpresented as statistical evidence or arguments to promote health-related behaviors.Recently, meta-analyses have been conducted on the effectiveness of narrative healthcommunication; however, systematic research is still needed to further theunderstanding of the mechanics underlying the effects of health narratives. Addressingthis gap, this Special Section provides a synthesis of knowledge and direction in the fieldof narrative health communication, bringing together 10 original research articles. Thereported studies investigate experiences mediating the effect of narratives on healthoutcomes, as well as the role of moderating factors, such as cultural background, form,content, and context-related features. All 10 studies reported here have importantimplications for the theory of narrative processing and effects, and they are instrumentalto the practice of designing effective health communication messages.
Machine summary:
تمام مطالعات ارائه شده در اینجا کاربردهای مهمی برای نظریه «پردازش روایی و تأثیرات » دارند و برای طراحی پیام های ارتباطات سلامت مؤثر، ابزار کارآمدی هستند.
ارتباطات سلامت روایی یکی از راه های درگیر کردن مخاطبان (علیرغم خودداریها و مقاومت ها)، استفاده از روایت برای انتقال موضوعات سلامت است (هینیارد و کروتر، ٢٠٠٧؛ کروتر و همکاران ، ٢٠٠٧).
تحقیقات گذشته درباره ارتباطات سلامت روایی در چند سال گذشته ، مطالعات فراوانی درباره تأثیرات روایت بر انتقال پیام های سلامت انجام شده است .
این مجله در هر شماره منتشره شده از خود در بخشی به نام بخش ویژه مجموعه مقالاتی که در یک حوزه نظری مشترک هستند، بررسی میکند تا به دانش نظری جدیدی دست یابد (مترجم ) تعدیل کننده و فرآیندهای میانی میپردازد که روایت های میانجی مؤثر بر ادراکات ، نگرش ها و رفتارها را تحت تأثیر قرار میدهند.
این بخش ویژه ١٠ مقاله از سه قاره را با یکدیگر ترکیب میکند و تحقیقات مهمی را که در حوزه ارتباطات سلامت در سراسر دنیا در حال انجام است ، ارائه میدهد.
گبرز٧، دی ویت ٨ و آپل ٩ در مقاله ای با عنوان «ورود به جهان روایت ها و انگیزه برای تغییر رفتار سلامت محور» نتایج یک آزمایش را گزارش میکنند که در آن یک پیام سمعی بصری درباره پیامدهای خطرناک رانندگی در حین مستی در شرایط درگیری زیاد و ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 HealthNar 2 Dahlstrom, 3 Niederdeppe, 4 Gao, 5 Zhu 6 Narrative transportation 7 Gebbers, 8 De Wit 9 Appel کم با داستان ارائه میشود.